
ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice donație este binevenită. Doamne, ajută!
Slujba Sfintei Liturghii la sărbătoarea Sfintei noastre Cuvioase Parascheva de la
Iași
(14 octombrie 2022)
Sărbătoarea de anul acesta a Sfintei Cuvioase
Parascheva de la Iași a fost dedicată anului omagial al rugăciunii în viața
Bisericii și a creștinului și anului comemorativ al Sfinților isihaști Simeon
Noul Teolog, Grigorie Palama și Paisie de la Neamț, ne informează Biroul de presă al Arhiepiscopiei Iașilor.
Câteva zeci de mii de credincioși au participat la slujba de hramul Sfintei Vineri care a avut loc anul acesta chiar vineri, 14 octombrie 2022, ziua de prăznuire a Ocrotitoarei Moldovei. Sfânta Liturghie a fost oficiată pe un podium de pe Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, în dreptul altarului Catedralei Mitropolitane, de un sobor de ierarhi, preoți și diaconi, în frunte cu Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei. Aproape 200.000 de români și pelerini din alte colțuri ale lumii ortodoxe au venit să se închine la sfintele moaște ale Sfintei Cuvioase Parascheva și Sfântului Paisie de la Neamț, pelerinaj organizat excepțional de forurilor bisericești și autoritățile locale. Portalul Doxologia al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei ne-a oferit și un frumos buchet de fotografii, pe care îl oferim cititorilor ActiveNews în baza acestui material, mulțumind pentru dărnicie și profesionalism.
Astăzi, 14 octombrie 2022, în ziua de prăznuire a Ocrotitoarei
Moldovei, slujba Sfintei Liturghii a fost oficiată, începând cu ora 9.00, pe
podiumul amplasat pe Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, în dreptul altarului
Catedralei Mitropolitane de un sobor de ierarhi, preoți și diaconi. Soborul
arhiereilor a cuprins atât ierarhi din diferite eparhii ale țării, cât și din
străinătate: Înaltpreasfințitul Părinte Gheorghios, Mitropolit de Kitrus, Katerini și Platamonas; Înaltpreasfințitul
Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iașilor și Mitropolitul Moldovei și
Bucovinei; Înaltpreasfințitul Părinte Naum, Mitropolit de Ruse; Înaltpreasfințitul
Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei;
Înaltpreasfințitul Părinte Petru, Arhiepiscopul Chișinăului, Mitropolitul Basarabiei și
Exarhul Plaiurilor; Înaltpreasfințitul Părinte Iosif, Arhiepiscopul
Ortodox Român al Europei Occidentale și Mitropolitul Ortodox Român al Europei
Occidentale și Meridionale; Înaltpreasfințitul Părinte Teodosie,
Arhiepiscopul Tomisului; Înaltpreasfințitul Părinte Casian,
Arhiepiscopul Dunării de Jos; Preasfințitul Părinte Agathonic, Episcop
de Arusha și Tanzania Centrală; Preasfințitul Părinte Qais, Episcop
de Erzurum; Preasfințitul Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor; Preasfințitul Părinte Nicodim, Episcopul
Severinului și Strehaiei; Preasfințitul Părinte Antonie, Episcop
de Bălți; Preasfințitul Părinte Veniamin, Episcopul Basarabiei de Sud; Preasfințitul Părinte Vincențiu, Episcopul
Sloboziei și Călărașilor; Preasfințitul Părinte Galaction,
Episcopul Alexandriei și Teleormanului; Preasfințitul Părinte Sebastian, Episcopul
Slatinei și Romanaților; Preasfințitul Părinte Petroniu, Episcopul
Sălajului; Preasfințitul Părinte Nestor, Episcopul Devei și Hunedoarei;
Preasfințitul Părinte Ieronim, Episcopul Daciei Felix; Preasfințitul Părinte Ioan Casian, Episcopul
Ortodox Român al Canadei; Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor; Preasfințitul Părinte Benedict Bistrițeanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului; Preasfințitul Părinte Paisie Lugojeanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timișoarei; Preasfințitul Părinte Damaschin
dorneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei
Sucevei și Rădăuților; Preasfințitul Părinte Timotei Sătmăreanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Ortodoxe Române a Maramureșului și
Sătmarului.
VIDEO DOXOLOGIA urmat de Predica Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Gheorghios, Mitropolit de Kitrus, Katerini și Platamonas și de o GALERIE FOTO în baza materialului:
În
cadrul Sfintei Liturghii din ziua de pomenire a Sfintei Cuvioase Parascheva au
slujit la Iași ierarhi din Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, atât din
stânga, cât și din dreapta Prutului, din țară și din străinătate, dar și
episcopi din Grecia, Bulgaria, Siria și Tanzania (Africa). Înaltpreasfințitul
Părinte Mitropolit Gheorghios, Mitropolit de Kitrus, Katerini și Platamonas, a
rostit predica pe care o transmitem mai jos:
Unul dintre cele mai frumoase obiceiuri ale creștinilor, încă
din cele mai vechi timpuri, sunt pelerinajele, adică vizitele la lăcașurile,
mănăstirile și la locurile sfinte, spre a primi binecuvântare prin sfintele
icoane și moaște ale Sfinților sau prin comemorarea de evenimente duhovnicești
care s-au petrecut într-un anumit loc .
Asa se întamplă în fiecare an
și aici, la Iasi. Cu toții am venit, unii de aproape și alții de departe, ca
pelerini ai Sfintei Parascheva din Epivata, protectoarea spirituală a cetății Iașilor și ocrotitoarea noastră a
tuturor. Pelerinajul nostru devine, astfel o mărturie a dispoziției noastre
lăuntirice, de a ne întări în credință din credința pe care a avut-o Sfintei
Parascheva în Dumnezeu și de a umbla în viața noastră după exemplul ei.
Iubiți pelerini, iubiți credincioși,
Evanghelia ne arată adevăratul sens al pelerinajului și al
pelerinului. Pelerinajul este mai mult decât o acțiune legată de un loc anume.
Are drept țintă modulul creștin de viețuire al omului în Biserică, felul în
care fiecare dintre noi îl vede pe Dumnezeu și felul în care Dumnezeu ne vede
pe noi. Pelerinajul este legat de un mod de a fi pe care Dumnezeu Îl dorește de
la noi. În acest sens Mântuitorul Iisus Hristos o încredințează pe femeia
samarineacă că: „vine ceasul și acum este, când adevărații închinători se vor închina Tatălui în duh și în adevăr” (Ioan
4, 23), și că Tatăl astfel de închinători își dorește.
Iisus Hristos ne descoperă
dimensiunea esențială a pelerinajului creștin. Locul este și el important, după
cum Ierusalimul era și este important, dar ceea ce contează este mobilul și
conținutul care se urmărește prin pelerinaj. Acestea au de-a face, cum putem
înțelege din cuvintele Mântuitorului Hristos, cu trei dimensiuni: Duhul,
Adevărul și voia Tatălui. Accentul, cade așadar, nu pe pelerinajul în sine, ci
pe temeiul și fondul acestuia. Săvârșim noi, deci, un pelerinaj al duhului, al
adevărului, al recunoașterii și urmării voinței divine? Dacă da, atunci
fiecare, poate purta un anume loc de pelerinaj în interiorul său, câtă vreme
trupul și existența noastră întreagă se arată a fi temple ale Duhului Sfânt.
Dar dacă urmărim locul și forma exterioară a pelerinajului, la oricât de multă
sfințire am participa, ea nu lucrează în noi transformator. Asta nu înseamnă,
însă, că locul nu are importanță, unicitate, caracter sacru. Însă nici un loc
sfânt și nici un sfânt, cum este Sfânta Parascheva aici la Iași, nu ne poate
ajuta, dacă nu trăim după voia lui Dumnezeu.
Cu toate acestea, prezența Duhului Sfânt în noi și închinarea
spirituală pe care o aducem lui Dumnezeu nu se realizează disprețuind
realitatea materială. Pelerinajul nostru la
Sfânta Parascheva, nu separă materialul de spiritual, realitatea trupească de
cea sufletească, cele trecătoare de cele veșnice. Aceasta întrucât pelerinajul
lui Dumnezeu către noi, prin venirea Fiului lui Dumnezeu în trup omenesc,
vizează întreaga noastră ființă. Iisus Hristos se întrupează și sfințește omul
ca o singură realitate. În acest sens în Biserică, noi nu ne rugăm lui Dumnezeu
doar în ascuns, în taina sufletelor noastre, ci aprindem lumânări, inspirăm
tămâie ca simbol al bunei-miresme dumnezeiești, ascultăm cântându-se psalmi, ne
împărtășim dintr-O Singură Pâine și dintr-Un Potir de obște. Așadar,
pelerinajul creștin se referă și la trup și la suflet, iar toate se fac spre
unirea în Duh și în Adevăr cu Dumnezeu Izvorul sfințeniei.
Iubiți
frați în Hristos,
Pelerinajul ca scop în sine nu ne mântuiește. Printr-un
astfel de pelerinaj noi nu putem depăși însușirile, legăturile și limitele
noastre firești, neamul și originea noastră, tradițiile și cultura specifică
fiecărui neam.
Credința creștină mărturisește că mântuirea unui suflet
se face prin:
• Prezența lui Dumnezeu în noi.
• Acceptarea și participarea în mod activ la chemarea Lui
de a deveni fii Lui.
• Alegerea de a-L trăi pe Dumnezeu ca prioritate în
viețile noastre.
• Hotărârea de
a ne încrede în El și de a ne pune păcatele la picioarele Lui.
Acestea
se realizează, însă, când ne închinăm lui
Dumnezeu în Duh și în Adevăr. Iar acest Adevăr nu este o idee, nici o filozofie,
nici o realitate obiectivă din domeniul cunoașterii strict omenești, ci este
Persoană. Este Iisus Hristos Însuși: „Calea, adevărul și viața” (In 14, 6).
Acest Adevăr nu este dobândit de minte și nici nu este rezultatul vreunei
lucrări exclusiv raționale. Adevărul este trăit ca taină a comuniunii nu numai
cu Dumnezeu, ci și cu ființele create „după chipul Său” (Fc. 1, 26), adică cu
oamenii.
Iubiți credincioși,
Pelerinajul autentic se
împlinește prin moartea patimilor, a egoismului și a sentimentului că totul se
abordează prin cunoaștere rațională. Învierea duhovnicească a ființei umane,
așadar, se face atunci când omul iubește și se împărtășește de darul
Adevărului, adică darul lui Hristos pentru ca El să locuiască în noi și noi
toți să fim fiii Săi. Se realizează dacă ne închinăm lui Dumnezeu în Duh, adică
dacă dorim să împlinim și să trăim voia lui Dumnezeu în viața noastră.
Iar voia lui Dumnezeu în
viața noastră se împlinește:
• Dacă
ascultăm și păzim Evanghelia, care devine indicatorul parcursului nostru
duhovnicesc.
• Dacă
cultivăm cele patru virtuți creștine: iubireaa, rugăciunea, smereniea,
discernământul.
• Dacă ne încredem în purtarea de grijă a lui Dumnezeu.
• Dacă ne iubim aproapele.
• Dacă suntem gata să ne izbăvim de egoism.
Iubiții
credincioși,
Adevărații
pelerini sunt mai mult decât simpli călători la
locurile sfinte, căutători ai cuvintelor sfinților sau cinstitori de icoane și
de sfinte moaște. Adevărații pelerini nu sunt cei care ajung la autosuficiență datorită sfințeniei altora. Devenim adevărați pelerini
atunci când ne străduim să lucrăm
la propria noastră curățire și sfințire a
vieții. Iar aceasta nu se împlinește doar prin
respectarea formelor exterioare creștine, ci mai ales prin trăirea unei
comuniuni autentice cu Dumnezeu. Dacă inima noastră nu se odihnește cu adevărat
în chipul de închinare pe care Dumnezeu îl cere, nu ne folosim duhovnicește.
Suntem chemați, așadar, să nu ne limităm doar la închinarea la sfintele moaște
și sfintele icoane. Ci mai mult decât atât, viața bisericească, viața după
Dumnezeu este autentică atunci când
dă naștere credincioșilor transformați prin harul Învierii și al Iubirii, pe
calea Adevărului însuși care este Hristos!
Fie ca și noi să devenim, cu
harul lui Dumnezeu și prin mijlocirile Sfintei Parascheva,
oameni înviați și
preschimbați în Duhul cel Sfânt spre marele pelerinaj al Împărăției lui
Dumnezeu, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin!
Amin! Slavă lui Dumnezeu pentru toate! Sfântă Parascheva, roagă-te pentru noi păcătoșii! Întru Mulți Ani tuturor cititorilor noștri! Sfânta Parascheva să Vă ocroteascaă viața, să Vă dăruiască mila lui Dumnezeu și să trăim prezența Domnului. Pentru rugăciunile și lacrimile Cuvioasei, Iubirea lui Hristos să nu ne părăsească, El să fie în inimile noastre unindu-ne în același Duh, pentru Adevăr și România!
GALERIE FOTO DOXOLOGIA: