Cultură man Model National

Nae Georgescu: Iubind în taină: dragostea dintre doi mari poeți, Mihai Eminescu și Veronica Micle (Editura MUȘATINIA, 2022)

ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice donație este binevenită. Doamne, ajută!

„Povestea de iubire dintre Mihai Eminescuși
Veronica Micle a fost de la început o poveste rău croită, pentru
că a plecat din mai multe puncte deodată. Mai întâi s-a ticluit
în mintea
și
în rela
țiile
dintre prietenii
și
cunoscu
ții
lor, risipindu-se apoi
și
recreându-se unde a fost nevoie de iubire pe de o parte, de omenesc
pe de alta, în în
țelegerea lui mai ales.

Evident, este o zonă a ajustărilor și
potrivirilor continui. Pe măsură ce s-au descoperit noi crea
ții
eminesciene în inepuizabilul său depozit de manuscrise,
și
s-a observat că din centrul poeziei sale erotice iradiază constant
imaginea
ei,
s-au configurat împrejurările. Pe măsură, iară
și,
ce au ie
șit
la iveală mărturii documentare despre
ea– mai ales scrisori, dar și
amintiri, impresii etc. – împrejurările s-au reconfigurat.

Cert este că nu se potriveau cele două
imagini, cea dinlăuntru, reie
șită
din sufletul poetului implicat în crea
ție,și cea din
afară, rezultată, probabil, din dorin
ța
anturajului de a stabili un adevăr. Adevărul doare totdeauna,
sufletul nu vindecă mereu… Adevărul vrea calea realită
ții,
sufletul nu are cale, este nemi
șcător…

În această zonă a realității
terestre, „adevărate”, s-au încercat mai multe puncte din care
să înceapă explorarea rela
ției
pentru a construi ceea ce se cheamă o biografie, în cazul nostru:
vie
țile
paralele congruente. Evident, citite prin crea
ția
ca atare, toate devierile se iartă:
și
ce dacă
și-au
fost infideli,
și
ce dacă
ea l-a
împiedicat în via
ța
politică iar
el,
în cea de familie,
și
ce dacă o mândrie exagerată a
eia făcut-o să se laude și
să se afi
șeze
public cu iubirea pe care i-o poartă
elși
ce dacă,
și
ce dacă. Rela
ția
s-a constituit
și
s-a consolidat sub emblema de pereche, a devenit chiar perechea
paradigmatică a poe
ților
români.

Ei se pot despărți,
reapropia, trăda, ierta, dar sunt o pereche de îndrăgosti
ți,
totul li se iartă pentru că sunt creatori, sorb poezie unul de la
celălalt, experimentează răul lumii în mic…

Această imagine ar putea fi și
rămâne convenabilă, dacă n-ar fi
șchioapă
cel pu
țin
într-o privin
ță:
tocmai aceea a crea
ției.
Opera lui este imensă – a ei, mică, mai pu
țin
valoroasă, uitată (dată uitării, mai bine zis). Acesta poate fi
un adevăr,
și
în mare măsură chiar este; dar…cum să faci pereche între mare
și mic,
între imens
și
minuscul mai degrabă?! Teoretic, asta nu se poate, implică
servitute din partea celui mic, dorin
ță
de concuren
ță,
furt de harismă – tot ce vre
ți.
Numai că… în mentalul colectiv ideea de pereche s-a consolidat,
există dincolo de acest paradox teoretic.

Și atunci? Da,
să despăr
țim
via
ța de
operă, biografia de crea
ție,
cum cer sociali
știi
la începutul secolului al XX-lea… Asta, iară
și
e convenabil, el este marele beneficiar – ea este o întâmplare, de
altfel repetată în toate aventurile amoroase ale lui.

Pe un maldăr de documente atât de înalt,
cum îl avem astăzi, imaginea este chiar convenabilă. Dar… Există
acest
dar
Cât de cunoscut era ziaristul Eminescu în epoca lui ca poet? Până la
volumul cu 64 de poezii publicat în 1883, el publicase în
Convorbiri literarevreo 30 și
ceva de titluri (din 1881 nu mai publicase nimic, ocupat să-
și
definitiveze volumul cerut de Titu Maiorescu), încât Al.
Macedonschi putea să-i zică, chiar public: „Un X… pretins
poet…”, el. Al. Macedonschi având volume de poezii publicate….
Numai în
Convorbiri literarea publicat Eminescu, revistă cu un tiraj de câteva sute de
exemplare (cam 800 de exemplare). Lumea bună le cuno
ștea,
desigur, dar numai pe acestea, nu avea acces la cele peste 400 de
titluri descifrate astăzi din maldărul de documente amintit mai
sus. Imaginea sa publică de poet se construia mai mult după
regulile imaginarului colectiv. Ori, în acela
și
timp, imaginea de poetă a Veronicăi Micle se construia tot din
câteva zeci de titluri, desigur, publicate, însă, în
Convorbiri
literare, Literatorul, Columna lui Traian
șiFamilia, poezii scurte, difuzate în
patru medii culturale, cu tiraj mai larg a
șadar;
în multe dintre este evocat chiar Eminescu, multe altele fiind
scrise în stil eminescian (ea este primul epigon poetic al lui
Eminescu, înainte de Vlahu
țăși
ceilal
ți).
Realitatea aceasta terestră care ne obligă să coborâm în presa
timpului ne arată că chiar atunci s-a constituit în mentalul
colectiv ideea de pereche. Cutare ziarist de la
Familia o spune pe față:
ea este perechea poetului, cutare altul, vrând s-o atace ca înrobită
modelului, nu are alt titlu de pamflet mai inspirat decât acesta: „O
familie de poe
ți”.

Așadar,
nu din numărul de poezii, nu din mărimea lor sau din valoarea lor –
ci din via
ță,
din cele văzute, auzite, citite, sim
țite,și oarecum
de la sine s-a născut pentru public ideea curată de rela
ție
cu egalitate între parteneri, de pereche paradigmatică a poe
ților
români. Această imagine a persistat în timpul vie
ții
lor
și
țiva
ani după ce au murit.

Apoi?… Apoi au început „croielile”
succesive pentru a ajusta imaginea, pentru a o caricaturiza
și
chiar pentru a o
șterge.
Cartea de fa
ță
î
și
propune să stabilească liniile
și
direc
țiile
acestei tendin
țe
de disolu
ție.
Interese, invidii, inabilită
ți.
Le vom urmări, încercând să le explicăm – dar, repetăm, nu
pentru a încerca să refacem imaginea idilică a poe
ților-pereche,
apelând mereu la miezul operei pentru a-l iubi pe fiecare în parte
după măsură – ci pentru a descrie mecanismul ca atare.”

Extras din „Iubind în taină: dragostea dintre doi mari poeți, Mihai Eminescu și Veronica Micle!”, N. Georgescu, Centrul Cultural Spiritual Văratic, Editura MUȘATINIA, 2022

About Post Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *