UPDATE 26 AUGUST: La mai puțin de o săptămână de la publicarea acestui articol, procurorii DNA au descins la Primăria Sectorului 3. Surse Recorder au precizat că anchetatorii au solicitat mai multe documente privind construcția drumului. Procurorii au început urmărirea penală in rem pentru abuz în serviciu, adică deocamdată este cercetată fapta, nu o persoană anume.
TEXTUL INIȚIAL
Robert e primar, Ionuț dezvoltă proiecte imobiliare în sectorul condus de fratele său. Adăugăm o atitudine disprețuitoare față de respectarea legilor și o spectaculoasă imunitate în fața procurorilor. Obținem, astfel, rețeta prin care familia Negoiță a ajuns să stăpânească după bunul plac peste o bucată din capitala României. În Sectorul lor, cei doi frați par să își permită orice.
- Cea mai nouă ispravă descoperită de Recorder arată cum Robert Negoiță a folosit resursele primăriei pentru a construi o șosea pe terenul privat deținut de fratele său, așternându-i un covor de asfalt chiar în locul unde acesta urmează să ridice mai multe blocuri și un centru comercial.
- Drumul construit cu utilajele, oamenii și materialele primăriei ar fi trebuit să aibă la bază un proiect trecut prin Consiliul Local al Sectorului 3, iar în proiect ar fi trebuit să figureze suma investită. Primarul nu s-a mai încurcat în astfel de detalii, ci doar a dat ordin să se facă. Șoseaua s-a făcut în câteva zile, a fost finanțată din bani publici, dar nu se știe cât a costat și nu-i aparține primăriei.
- Investiția nu putea fi aprobată în Consiliul Local pentru că primăria nu avea dreptul legal să construiască drumul pe un teren care nu este trecut în domeniul public. Nici acest lucru nu a contat, iar strada făcută din banii contribuabililor îi aparține astfel afaceristului Ionuț Negoiță, pentru că se află pe terenul său.
- Primarul Robert Negoiță ne-a declarat nonșalant că a construit drumul pentru că era nevoie de el, iar când i-am atras atenția că felul în care a procedat este ilegal, ne-a răspuns cât se poate de relaxat: „Aveți dreptate”.
Mai puțin de o săptămână. Atât a durat ca muncitorii Primăriei Sectorului 3 să construiască, de la zero, un drum de aproximativ 1 kilometru, în spatele Halei Laminor, din București. Acesta ar putea fi începutul unei știri pozitive, despre cum se îmbunătățește infrastructura Bucureștiului. În realitate, e o poveste despre cum un primar încalcă legea pentru a-i favoriza afacerile fratelui său.
Mai întâi am filmat la fața locului oameni și utilaje ale primăriei. Apoi am căutat dovezi că materialele de construcții au fost finanțate tot din bani publici. După care l-am sunat pe Robert Negoiță să-i cerem explicații. Nu doar convorbirea telefonică a fost relevantă, ci și reacția sa de după.
Primarul s-a grăbit să publice înaintea noastră și, la mai puțin de o oră după dialogul cu jurnalistul Recorder, s-a dus la fața locului și a intrat live pe Facebook pentru a anunța că a construit o nouă stradă în sector. Făcută în cea mai mare discreție, șoseaua a devenit brusc un motiv de fală. Negoiță s-a justificat spunând că noua arteră i-a fost solicitată de locuitorii din zonă, exasperați de traficul intens. Apoi le-a mulțumit proprietarilor care și-au dat acordul pentru a construi un drum public pe o proprietate privată. Postarea primarului s-a transformat imediat într-o știre pozitivă pe agenția de presă a statului (Agerpres), de unde a fost preluată și de alte siteuri.
Știrile au ratat ceva ce primarul Negoiță a omis să menționeze: că proprietarul căruia îi mulțumea era chiar fratele său și că acesta avea toate motivele să-și dea acordul. Principalul scop al drumului proaspăt construit este să asigure accesul în zona unde companiile lui Ionuț Negoiță vor construi complexul imobiliar HILS Republica.
Deși în live-ul de pe Facebook primarul insistă că noul drum i-a fost cerut de cetățenii din cartier, pe hartă se poate observa că în zonă există deja o stradă care face legătura cu Șoseaua Industriilor, așa că o nouă arteră trasată pe terenul familiei Negoiță nu avea cu ce să îmbunătățească viața localnicilor.

Șoseaua Negoiță
Noua arteră rutieră a fost deschisă circulației încă de săptămâna trecută, pe 14 august. Lucrările au început în jurul datei de 8 august și au avansat în ritm alert. S-a muncit frenetic, cu oameni, utilaje și materiale puse la dispoziție de Primăria Sectorului 3.
Din imaginile pe care le-am surprins la fața locului reiese că cel puțin 10 mașini și utilaje ce s-au aflat pe șantier aparțin de direcțiile primăriei sau de companii subordonate Consiliului Local (Salubritate și Deszăpezire SRL și Algoritm Construcții SRL).
Betonul armat provine de la o fabrică a primăriei, situată în comuna Glina. A fost transportat cu basculante ce aparțin companiei Salubritate și Deszăpezire SRL, aflată în subordinea Consiliului Local al Sectorului 3.
A fost asfaltată o porțiune de aproximativ 300 de metri ai drumului deja existent și vizibil pe harta de mai sus, iar apoi s-a construit de la zero o bucată de aproximativ o jumătate de kilometru, marcată pe hartă cu culoarea roșie.
În acte, proprietarul terenului pe care a fost construit noul drum este Ionuț Negoiță, fratele primarului Robert Negoiță, prin Future Business Ideas SRL. Firmă care ridică aici complexul rezidențial HILS Republica, nu departe de stația de metrou cu același nume. Vor fi peste 700 de apartamente, centru comercial, clinică, centru educațional și alte facilități. Un oraș în oraș, după cum e descris proiectul pe pagina de comercializare a apartamentelor. Primele două blocuri au fost deja puse în vânzare, iar prețurile încep de la peste 110.000 de euro pentru o garsonieră.

Ce spune legea
Legislația nu permite ca statul, prin autoritățile centrale sau locale, să finanțeze construcția sau reabilitarea unor drumuri aflate pe proprietăți private. Pentru a se putea face o investiție din banii contribuabililor, terenul trebuie trecut mai întâi în domeniul public. Se previne astfel situația prin care proprietarul terenului poate, practic, închide un drum de utilitate publică, după bunul plac.
Ordonanța de Urgență 47/1997, care reglementează regimul drumurilor, stabilește, la articolul 54, că pentru dezvoltarea unei artere de interes public statul poate recurge la toate mijloacele legale pentru a intra în posesia terenului, inclusiv la expropriere. Pe scurt, o primărie poate face un drum nou pe teren privat prin cumpărare, donație, schimb, preluare prin hotărâre judecătorească (uzucapiune) sau expropriere.
Iar pentru o investiție publică de genul celei pe care primăria condusă de Robert Negoiță a făcut-o în zona Republica era necesar să se voteze o hotărâre a Consiliului Local al Primăriei Sector 3.
Conform informațiilor Recorder, pentru „șoseaua Negoiță” nu există o astfel de hotărâre de consiliu. Drumul a fost construit, pur și simplu, cu resursele primăriei, pe terenul fratelui primarului.
Teoria lui Robert Negoiță despre respectarea legilor
Pus în fața probelor, primarul Sectorului 3 a recunoscut că a construit drumul de pe terenul familiei sale cu resursele primăriei, dar a prezentat întreaga poveste ca pe un lucru firesc.
Dialogul purtat cu Robert Negoiță, disponibil în clipul de mai jos, este relevant nu doar pentru acest caz, ci pentru felul în care primarul Sectorului 3 înțelege să facă administrație. Între altele, acesta admite că a mai folosit și în alte cazuri resursele primăriei pentru a construi drumuri și trotuare pentru proiectele imobiliare ale fratelui său. Și, nu în ultimul rând, lasă de înțeles că pentru el respectarea legii nu este o obligație, ci o variantă ideală.
Întrebat dacă nu consideră că se află în conflict de interese, primarul ne-a răspuns: „Este conflict de interese în sensul în care am încălcat o proprietate să facem un drum public. Dacă dumneavoastră considerați că am creat un avantaj fratelui meu, aveți o abordare foarte greșită”.
Fratele se spală pe mâini
„Aș prefera să nu comentez”, a încercat să ne expedieze Ionuț Negoiță când a fost întrebat cum a construit primăria condusă de fratele său un drum pe terenul deținut de compania sa.
„Mi s-a cerut să se creeze un drum public, ca să se facă legătură între (Șoseaua) Industriilor și câmp”, a descris dezvoltatorul imobiliar noua arteră de interes cetățenesc, care va deservi proiectul imobiliar HILS Republica.
Întrebat de ce nu s-au respectat pașii legali, Ionuț Negoiță s-a eschivat: „Se ocupă niște oameni de formalități, nu mă ocup eu personal”. Nici el nu vede vreun conflict de interese la mijloc.
Metodă brevetată în timp
Nu este prima dată când oamenii și utilajele primăriei au fost surprinse pe terenurile familiei primarului. În urmă cu trei ani, Lucian Judele (USR), la acea vreme viceprimar al Sectorului 3, l-a acuzat public pe Negoiță că a folosit muncitorii și mașinile companiei Algorithm Construcții, subordonată Consiliului Local, pentru a lucra la ansamblul rezidențial HILS Pallady. Întrebat de jurnaliști, la acel moment, cum comentează conflictul de interese, Robert Negoiță a transmis prin biroul de presă că nu e treaba lui ce tip de lucrări contractează companiile aflate în subordinea Consiliului Local.
Mai mult, o companie deținută de Primăria Sectorului 3 plătește chirie către familia Negoiță pentru un teren pe care s-a construit, tot din bani publici, un drum de acces către stația de sortare deșeuri din localitatea Cățelu. 250.000 de euro pentru zece ani, iar la finalul contractului drumul va rămâne în proprietatea companiei controlate de familia Negoiță, conform unei anchete Libertatea.
Reporteri: Andrei Udișteanu, Ciprian Ranghel
Grafică: Teodora Preda
Editor: Mihai Voinea