man Model National Opinii

Av. Elena Radu, solicitare către Comisia parlamentară de anchetă privind achizițiile publice efectuate în sectorul sanitar în timpul stărilor de urgență și de alertă pe teritoriul României: FACEȚI PUBLICE CONTRACTELE!

Către

            Comisia
parlamentară de anchetă privind achizițiile publice efectuate în sectorul
sanitar în timpul stărilor de urgență și de alertă pe teritoriul României

            În atenția
membrilor Comisiei
 

Subscrisa Coaliția pentru Apărarea Statului de Drept, asociație fără scop
patrimonial,  non-guvernamentală, cu sediul în
București, str. Matei Voievod, nr. 27, sector 2, înregistrată în Registrul
Special sub nr. 28/23.03.2021, CUI: 44037400, e-mail: asociatiaCASD@gmail.com, tel: 0743120002,
reprezentată legal de Elena Radu, în calitate de președinte,

Vă transmitem prezenta

INFORMARE

cu privire la încălcarea drepturilor fundamentale
ale cetățenilor români ca urmare a refuzului de a le fi aduse la cunoștință
contractele de achiziție a vaccinurilor anti-covid 19, încheiate în timpul
stării de alertă pe teritoriul României, atât de Comisia Europeana (APA), cât
și de Ministerul Sănătății în numele Statului Român

ȘI

SOLICITARE

de a face publice aceste contracte pentru ca cetățenilor
români să le fie respectate drepturile garantate de Constituția României,
Convenția Europeană a Drepturilor Omului și Carta Drepturilor Fundamentale a
Uniunii Europene

            În acest sens, vă informăm
că în mediul public au fost numeroase discuții care au creat rumoare în rândul
societății referitoare la:

– achiziția numărului exorbitant de doze de
vaccin împotriva Covid-19 de către România,

– sumele considerabile achitate pentru aceste
doze de către Ministerul Sănătății în numele Statului Român,

– numărul efectelor adverse ale vaccinurilor
împotriva Covid-19 raportate.

            Cu toate
acestea, până în prezent, atât Comisia Europeană
(care a încheiat acorduri prealabile de achiziție -„APA”-
la nivelul UE cu producătorii de vaccinuri împotriva Covid-19), cât și Ministerul
Sănătății
(care a încheiat în numele Statului Român contracte de achiziție
doze de vaccinuri împotriva Covid-19)  refuză
să facă publice contractele pe care le-au încheiat cu producătorii de vaccinuri
împotriva COVID-19, invocând o pretinsă confidențialitate care este lipsită
de temei legal.

Aceste refuzuri afectează drepturile cetățenilor
români și, totodată, mențin o stare de incertitudine și controverse în rândul
cetățenilor, pentru motivele pe care le vom prezenta în continuare.

I.                   Procedura de achiziție
a vaccinurilor împotriva Covid-19

La data de 18.06.2020, Comisia Europeană a emis DeciziaC(2020) 4192 final de aprobare a acordului cu statele membre
privind achiziționarea de vaccinuri Covid-19 în numele statelor membre și
procedurile aferente

Potrivit acestei decizii:

1)     Invocând posibilitatea de a
acorda sprijin de urgență sub formă de achiziții publice în numele statelor
membre, pe baza unui acord între Comisie și statele membre, Comisia
Europeană s-a oferit
să desfășoare o procedură centrală unică de
achiziții publice în numele tuturor statelor membre
, în vederea semnării
de
acorduri prealabile de achiziție („APA”) la nivelul UE cu
producătorii de vaccinuri
.

Aceste
APA-uri urmau să includă o finanțare anticipată din partea UE pentru a
reduce riscul pentru producătorii de vaccinuri a unor investiții esențialeîn vederea creșterii vitezei și a dimensiunii producției de vaccinuri de succes
împotriva Covid-19 („Instrumentul pentru vaccinuri”), în schimbul
oferirii statelor membre participante a dreptului sau, în anumite circumstanțe,
a obligației
 de a cumpăra un
număr specific de doze
de vaccin într-un anumit interval de timp și la
un anumit preț.

În acest
sens, a fost negociat între statele membre participante și Comisia Europeană unacord  prin care s-au stabilit modalitățile practice
ale procedurii de achiziții publice care va fi desfășurată de Comisie, precum
și angajamentele reciproce ale părților în temeiul acestui acord.

Acordul
astfel negociat a fost aprobat prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 4192
final.

2)     Prevederile acordului
semnat între Comisia Europeană și statele membre participante
prevede:

a)     Statele membre
participante au mandatat Comisia Europeană să încheie în
numele lor
acorduri prealabile de achiziție („APA”) cu
producătorii de vaccinuri în vederea achiziționării de vaccinuri
pentru
combaterea pandemiei COVID 19 la nivelul Uniunii;

b)    Dozele de vaccin se
achiziționează
de către statele
membre
participante (nu de Comisia Europeană) de la producători,  pe baza APA-urilor încheiate de Comisia
Europeană;

c)     toate politicile de
vaccinare
relevante rămân de
competența statelor membre participante
(observație: nu în competența
Comisiei Europene sau a producătorilor de vaccinuri);

d)    Comisia Europeană poate
să încheie două tipuri de APA:

i)       Unul care conține  dreptul statelor membreparticipante de a achiziționa doze de vaccin, utilizarea unui
astfel de drept
se realizează prin încheierea de contracte între
statele membre participante și producătorii de vaccinuri.
Niciun stat
membru participant nu este obligat să încheie un astfel de contract
pe baza APA;

ii)    unul care conține obligația de a achiziționadoze de vaccin  de către statelor
membre
participante.

În cazul în
care Comisia intenționează să încheie un asemenea APA, procedura este
următoarea:

a.     Comisia Europeană informeazăstatele membre participante cu privire la această intenție și la
condițiile detaliate;

b.     În cazul în care un stat
membru participant
nu este de acord cu încheierea unui APA
care conține obligația de a achiziționa doze de vaccin sau cu termenii
acestuia, acesta are dreptul de a se retrage prin notificarea explicită a
Comisiei
în termen de 5 zile lucrătoare de la data la care
Comisia a comunicat intenția sa
de a încheia un astfel de APA;

c.      Statele membre care nu
renunță
în termenul de 5 zile
lucrătoare:
se consideră că au autorizat Comisia să negocieze și să încheie APA
cu producătorul de vaccinuri în numele și pe seama lor (practic este
vorba de un acord tacit)

d.     Odată încheiat de către
Comisia Europeană un astfel de APA, termenii acestui APA sunt obligatorii
pentru statele membre care nu și-au exercitat dreptul de retragere.

e)     În privința
responsabilității și răspunderii:

–                    Acordul încheiat între
Comisia Europeană și statele membre participante reglementează numai împărțirea
răspunderii
potențiale și a despăgubirilor între Comisie și
statele
membre
participante;

–                    Acordul nu
reglementează
măsura în care sau condițiile în care răspunderea
potențială a producătorului de vaccinuri
putea fi preluată sau despăgubită
în cadrul APA-urilor.

–                    Comisia este exclusivresponsabilă pentru procesul de achiziții publice și pentru încheierea
APA-urilo
r, inclusiv pentru orice răspundere care decurge din
desfășurarea negocierilor.

–                    Statele membre participante care achiziționează un vaccin sunt
responsabile pentru implementarea și utilizarea vaccinurilor
în cadrul
strategiilor lor naționale de vaccinare și își asumă orice răspundere
asociată cu o astfel de utilizare și implementare
. Această obligație
se extinde și include
orice despăgubire a producătorilor de
vaccinuri,
în conformitate cu termenii și condițiile APA-ului
relevant
, pentru răspunderea legată de utilizarea și implementarea
vaccinurilor,
care în mod normal revine producătorului respectiv.

f)      Structura și scopul
achiziției publice:
Lucrul la un vaccin COVID-19
reprezintă o provocare din mai multe motive: calendarul scurt de dezvoltare,
costurile inițiale mari pentru producători, rata mare de eșecuri în timpul
studiilor clinice.
Dacă producătorii de vaccinuri urmează practica lor obișnuităde a face investiții în capacitatea de producție doar
atunci când sunt siguri de un produs viabil
, acest lucru va duce la
timpi de așteptare considerabil mai lungi pentru un vaccin.
Investițiile
trebuie făcute acum
, pentru a se asigura că vaccinurile sunt
produse la scara necesară
cât mai devreme posibil.

g)     Proces și guvernanță

Pentru a gestiona achizițiile publice în mod
centralizat și eficient, Comisia Europeană va înființa un comitet director
pentru acest proces, în conformitate cu articolul 6 din prezentul acord. Acesta
va fi coprezidat de Comisia Europeană și de un stat membru participant cu
experiență în domeniul negocierilor și al capacităților de producție de
vaccinuri. Comitetul director va include funcționari de
rang înalt din toate statele membre participante
pentru a oferi asistență
și îndrumare pe tot parcursul procesului de evaluare.

h)    În vederea respectării
normelor aplicabile, toți membrii comitetului director și ai echipei comune
de negociere
vor obține statutul de experți asociați la procesul de
achiziții publice, astfel cum se prevede în Regulamentul financiar. Având în
vedere accesul lor la informații comerciale extrem de sensibile, toți acești
membri
vor trebui să semneze acorduri stricte de confidențialitateși de evitare a conflictului de interese.

i)       Acorduri de achiziție
în avans și condiții

Pentru a încheia APA, echipa
comună de negociere va negocia pachete de finanțare cu producătorii individuali
de vaccinuri în schimbul dreptului de a cumpăra un număr specific de doze de
vaccin într-un anumit interval de timp și la un anumit preț.

După cum se subliniază în prezentul acord, Comisia
Europeană are, de asemenea, posibilitatea de a încheia APA-uri care să includă obligația
de a achiziționa
vaccinul
în cazul în care acesta devine disponibil, în
cazul în care condițiile (în special prețul) din aceste APA-uri justifică acest
lucru și în conformitate cu condițiile din prezentul acord. În cazul în care,
în acest caz, este dificil de făcut distincția între plățile inițiale și prețul
de achiziție, Comisia va participa la costul total legat de
achiziționarea vaccinului, dar în orice caz nu va contribui cu mai mult de
50% din costul total.

j)       Scopul negocierii este
de a încheia APA-uri
cu companii individuale în
cele mai bune condiții posibile. Aceste APA-uri ar trebui să precizeze
detalii cu privire la:

i)                   plățile care urmează să fie efectuate, cum ar fi sumele de
plată, calendarele de plată, tipul de plăți solicitate și utilizarea acestor
plăți în legătură cu investițiile de reducere a riscurilor, finanțarea
studiilor clinice, asigurarea capitalului de lucru și creșterea capacității de
producție;

ii)                 Detalii de livrare a
vaccinului
, în cazul în care vaccinul are succes, cum ar fiprețul pe persoană imunizată (sau, alternativ, numărul de doze necesare
pentru fiecare persoană imunizată și prețul pe doză
), cantitatea de doze
care urmează să fie livrate și calendarul de livrare după aprobare; și

iii)               Orice alte condiții
relevante
, cum ar fi capacitatea de producție construită
sau utilizată în UE sau acordurile de răspundere.

k)     Acordurile de
parteneriat public-privat vor conține dispoziții care să clarifice legislația
aplicabilă atât în cazul acordurilor de parteneriat public-privat și al
comenzilor de achiziție rezultate, cât și în cazul instanțelor competente.
Statele membre participante sunt de acord că fiecare APA negociat de
Comisie în numele lor
cu un producător de vaccinuri va avea aceeași
legislație aplicabilă
pentru toate statele membre participante
și că instanțele
care corespund legislației aplicabile
vor fi competente să judece
litigiile
care decurg din respectivul APA.

II.                 Necesitatea publicării
atât a Contractelor încheiate de Comisia Europeană cu producătorii de vaccinuri
(APA), cât și a Contractelor încheiate de România cu producătorii de vaccinuri
în baza APA

2.1.Având în vedere că dozele de vaccin au fost achiziționate
din fonduri publice, atât ale Uniunii Europene (
dar nu au depășit 50% din costul total sumele cu care a
contribuit Comisia Europeană, potrivit Acordului), cât și din fondurile
publice ale bugetului de stat al României (Ministerul
Sănătății plătind
furnizorilor de vaccinuri împotriva Covid-19 suma de 842.609.852,25 lei,
circa 168.522.000 euro,
până la data de 25.03.2022) accesul la aceste
contracte contribuie la transparență în gestionarea afacerilor publice, cât și
în chestiuni de interes pentru societate în general și permite astfel
participarea întregii societăți la guvernanța publică. 

Menționăm că ulterior datei de 25.03.2022, Ministerul Sănătății
nu a mai postat pe pagina sa, la rubrica ”execuție bugetara” plățile pe care
le-a efectuat[1], refuzând
să mai aducă la cunoștința cetățenilor aceste plăți.

Cu toate că așa cum reiese din Acordul aprobat prin
Decizia Comisiei Europene C(2020) 4192 final nu a fost mandatată Comisia
Europeană de către statele membre participante să încheie acordurile APA în
mod ”confidențial
”, aceasta, de la sine putere, a făcut mențiunea pe
acordurile APA pe care le-a încheiat că sunt ”confidențiale”. Or, din Acordul aprobat
prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 4192 final se poate observa că acesta
prevede o singură obligație de confidențialitate în sarcina membrilor
comitetului director și ai echipei comune de negociere, nefiind mandatată
Comisia Europeană să încheie acorduri confidențiale.

În continuare,
Ministerul Sănătății care a încheiat în numele Statului Român contracte de
achiziție de vaccinuri cu producătorii de vaccinuri împotriva Covid-19 (
aspect menționat și preambuluri OUG nr. 49/2021 și în
Nota de fundamentare a acesteia) în baza APA-urilor încheiate de Comisia
Europeană, prevalându-se de faptul că în mod abuziv Comisia Europeană a trecut
mențiunea ”confidențial” pe acordurile APA, refuză să facă publice contractele
pe care le-a încheiat în numele Statului Român.

Se poate
observa astfel o lipsă de transparență în gestionarea afacerilor publice și
la modalitatea de cheltuire a banului public
, atât la nivel european, cât
și la nivel național, în condițiile în care cetățenii sunt obligați să
plătească impozite și taxe pentru formarea bugetului de stat național și,
implicit, cel european
.

Refuzul
publicării acestor contracte, interzicând accesul cetățenilor și
organizațiile non-guvernamentale la informații,
le interzice acestora și
dreptul la libertatea de exprimare
, deoarece nu își pot exprima opinia cu
privire la aceste contracte și clauzele lor[2].

Curtea de
Conturi Europeană a întocmit în anul 2022 un Raport special privind
”Achiziționarea de vaccinuri împotriva Covid-19 de către UE” în care nu a
prevăzut sancțiuni cu privire la modalitatea de negociere și încheiere a
acordurilor APA de către Comisia Europeană, în conținutul căruia Curtea de
Conturi Europeană a arătat că a constatat numeroase deficiențe, dar s-a limitat
la a primi argumentele Comisiei Europene privind caracterul urgent al
negocierilor și importanța evitării scurgerilor de informații.

Având în
vedere numeroasele deficiențe pe care le-a constatat Curtea de Conturi
Europeană, cu atât mai mult se impune ca acordurile APA încheiate de Comisia
Europeană să fie făcute publice pentru ca cetățenii și ONG-urile să și poată
exprima opinia cu privire la aceste acorduri, pentru a le fi respectat dreptul
la libertatea de exprimare și de informare garantat de art. 11 din Carta
Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene și Constituția României.

Totodată,
pentru respectarea aceluiași drept al cetățenilor este necesar să fie făcute
publice și contractele încheiate de Ministerul Sănătății în numele Statului
Român
, cu atât mai mult cu cât potrivit Acordului:

–  Comisia Europeană a
fost mandatată numai să negocieze prețul dozelor, nu și numărul (cantitatea
dozelor);

–  numărul dozelor
achiziționate nu au fost impuse de Comisia Europeană (cum în mod nereal au
lansat în mediul public reprezentanții Statului Român), România având opțiunea
să își exercite dreptul de renunțare, în termen de 5 zile lucrătoare
(în cazul în care Comisia Europeană intenționa să încheie
un APA care conținea obligația de a achiziționa doze de vaccin).

2.2. Vaccinurile împotriva Covid-19 au generat numeroase
controverse, atât la nivel național, cât și european, sub toate aspectele
(modalitate de achiziție, cantitate achiziționată, efecte adverse, beneficii,
riscuri, eficacitate, siguranță etc) contractele de achiziție a acestora vizând
astfel o temă importantă care are legătură cu interesul publicului să fie
informat.

Chiar din Acordul aprobat prin Decizia Comisiei
Europene C(2020) 4192 final reies anumite chestiuni care necesită dezbatere
publică, atât în privința mandatului acordat de statele membre Comisiei Europene,
cât și în privința clauzelor contractelor încheiate de Comisia Europeană sau de
statele membre, pentru a verifica, pe de o parte dacă Comisia Europeană și-a
depășit mandatul, iar pe de altă parte, dacă statele membre au acceptat și alte
clauze are au avut un impact negativ asupra cetățenilor, drepturilor și
libertăților lor.  

Aceste dezbateri publice sunt cu atât mai
importante cu cât pandemia Covid-19 a fost o situație excepțională,
nemaiîntâlnită până în prezent, iar raportat la modalitatea de abordare a
acesteia se stabilesc strategii și se dorește inițierea de acte normative
europene pentru eventuale viitoare pandemii.

Or, asemenea proiecte de acte normative pot fi
adoptate numai cu consultarea cetățenilor și respectarea principiului transparenței
decizionale. În lipsa informării complete și corecte a cetățenilor și
ONG-urilor cu privire la abordarea și actele încheiate în timpul pandemiei
Covid-19, aceștia nu își pot exprima o opinie în cunoștință de cauză cu privire
la eventuale proiecte de acte normative.

2.3. Aspecte din Acordul aprobat prin Decizia Comisiei
Europene C(2020) 4192 final care au legătură cu controversele născute în
legătură cu vaccinul care impun și obligativitatea publicării tuturor
contractelor de achiziție a vaccinurilor pentru a le fi respectat cetățenilor
dreptul la libertatea de exprimare:

a)     În acord se menționează
că toate politicile de vaccinare relevante rămân în competența statelor membre
participante.

Această mențiune este în concordanță cu prevederile
Tratatelor UE, potrivit cărora Uniunea Europeană nu are competențe în domeniul
sănătății la nivel național.

Cu toate acestea, în pandemia Covid-19 am observat că în
toate statele Uniunii Europene strategia de vaccinare a fost identică, ceea ce
trezește suspiciuni cu privire la cine a stabilit politicile de vaccinare, dacă
nu cumva Comisia Europeană și-a depășit mandatul și competențele când a
încheiat acordurile APA (și și-a arogat dreptul de a stabili politicile de
vaccinare sau l-a atribuit producătorilor de vaccin) sau statele membre au
cedat Comisiei Europene sau producătorilor de vaccin dreptul de a stabili politicile
de vaccinare).
            Aceste aspecte pot fi lămurite
numai în situația în care atât acordurile APA încheiate de Comisia Europeană,
cât și contractele încheiate statele membre sunt făcute publice, astfel încât
să fie analizate și dezbătute public clauzele acestora.

b)    Cu toate că în acord
există o clauză expresă cu privire la ”responsabilități și răspunderi”
mențiunile de la această clauză sunt în contradicție cu cele de la scopul
negocierii APA.

Astfel:

– pe de o parte, la ”responsabilități și
răspunderi” se prevede că Acordul (încheiat de statele membre cu Comisia
Europeană) nu reglementează măsura în care sau condițiile în carerăspunderea potențială a producătorului de vaccinuri putea fi preluată
sau despăgubită în cadrul APA-urilor
;

– pe de altă parte, la ” Acorduri de achiziție în
avans și condiții” se prevede că ”Scopul negocierii este de a încheia
APA-uri
cu companii individuale în cele mai bune condiții posibile. Aceste
APA-uri ar trebui să precizeze detalii cu privire la: .. Orice alte condiții
relevante
, cum ar fi … sau acordurile de răspundere.”

            Mai
mult, Raportul special privind ”Achiziționarea de vaccinuri împotriva Covid-19
de către UE” întocmit Curtea de Conturi Europeană în anul 2022  la capitolul ”Răspundere și despăgubirise menționează:

            ”09
Comisia și statele membre au considerat că introducerea timpurie a vaccinului
este în interesul sănătății publice. Prin urmare, statele membre au fost dispuse
să reducă riscurile producătorilor legate de răspunderea pentru efectele
adverse.
Acest lucru a fost integrat în strategia privind vaccinurile
sub forma unui principiu de partajare a riscurilor.
Deși respectă
principiul general al răspunderii în temeiul Directivei privind răspunderea
pentru produsele cu defect
(a se vedea caseta 1), dispozițiile
din contractele încheiate cu producătorii de vaccinuri
împotriva COVID-19 diferă
de practica anterioară pandemiei
(a se vedea caseta 1), întrucât
statele membre au preluat o parte a riscului financiar asumat în mod
normal de producătorii de vaccinuri.”

„10 Un cetățean care a suferit din cauza unor
efecte adverse ale unuia dintre vaccinurile
împotriva COVID-19 achiziționate
în temeiul contractelor
poate solicita despăgubiri de la producătorul
vaccinului
.
În cazul în care cererea este admisă, statul
membru care a administrat vaccinul va fi responsabil de despăgubirea părții
vătămate
și de plata cheltuielilor de judecată ale producătorului
vaccinului (compensație)
(a se vedea figura 3). Acest lucru nu este valabil
în cazul în care daunele sau pierderile sunt rezultatul unei abateri săvârșite
cu intenție, al neglijenței grave sau al nerespectării bunelor practici de
fabricație aplicabile în UE.„

11 Pe
lângă cererile formulate în temeiul Directivei privind răspunderea pentru produsele
cu defect, 11 state membre au instituit, conform unui studiu recent, sisteme
naționale de despăgubire „fără culpă” pentru a despăgubi persoanele vătămate
pentru prejudiciile suferite ca urmare a efectelor secundare cauzate de
administrarea unui vaccin
. Aceste sisteme nu impun persoanei vătămate
să dovedească o legătură de cauzalitate
între efectul secundar și vaccin
.O persoană care alege să primească o astfel de despăgubire renunță la dreptul
de a introduce o acțiune împotriva companiei farmaceutice.”

            Mențiunile
Curții de Conturi Europene din Raportul pe care l-a întocmit nu precizează dacă
statele membre au preluat o parte a  riscului financiar asumat în mod normal de
producătorii de vaccinuri, prin Acordul APA încheiat de Comisia Europeană sau
prin contractele încheiate de state, în baza APA.

            Totodată,
România nu are în legislația națională un sistem de despăgubire ”fără culpă” a
persoanelor vătămate pentru prejudiciile suferite ca urmare a efectelor
secundare cauzate de administrarea unui vaccin.

            Raportat
la prevederile Acordului aprobat prin Decizia Comisiei Europene care sunt
contradictorii în privința mandatului dat comisiei cu privire la răspundere și
la mențiunile din raportul Curții de Conturi Europene, cetățenii români care au
raportat efecte adverse, necunoscând clauzele acordurilor APA și ale
contractelor încheiate de Ministerul Sănătății în numele Statului Român,  nu cunosc care sunt persoanele juridice care
ar trebui să le despăgubească pentru efectele adverse suferite în urma
vaccinării și nu se pot adresa instanței, fiindu-le astfel încălcat atât
dreptul de acces la instanță și dreptul la despăgubire.

            În
România au fost raportate peste 20.100 efecte adverse în urma vaccinării Covid-19[3].
Însă, numărul oficial al efectelor adverse nu reflectă realitatea, deoarece:

–           autoritățile publice au
adoptat o campanie de vaccinare înșelătoare, în cadrul căreia nu au menționat
niciodată că vaccinurile Covid-19 provoacă și efecte adverse;

–           în discursurile publice
nu s-a adus  niciodată la cunoștința
cetățenilor că pot să raporteze efectele adverse și care este procedura, ci din
contră, au prezentat vaccinurile împotriva Covid-19 ca fiind vaccinuri care nu
au nicio contraindicație și care nu au niciun efect advers;

–           nu s-a adus niciodată
la cunoștința cetățenilor că au dreptul la despăgubiri în cazul în care suferă
efecte adverse în urma vaccinării Covid -19, lăsând să se împământească ideea
că nimeni nu răspunde pentru efectele adverse, deoarece cetățenii care s-au
vaccinat au fost de acord să li se administreze vaccinul, ceea ce i-a
descurajat pe mulți să mai raporteze efectele adverse, considerând că oricum nu
vor primi nicio despăgubire.

Mai mult, în Acordul aprobat prin Decizia Comisiei
Europene
se prevede că fiecare APA negociat de Comisie în numele
statelor membre  cu un producător de
vaccinuri va avea aceeași legislație aplicabilă pentru toate statele
membre
participante și că instanțele care corespund legislației
aplicabile vor fi competente să judece litigiile care decurg din respectivul
APA.
În condițiile în acordurile APA s-au introdus și clauze privind
răspunderea pentru efecte adverse, acestea se vor supune aceleiași legi care guvernează
contractul APA pentru toate statele membre, iar instanțele competente să
soluționeze eventuale litigii sunt cele care răspund legislației respective.

De exemplu, dacă APA a fost încheiat conform unei legi
dintr-un stat în care există un sistem de despăgubire ”fără culpă” a
persoanelor vătămate pentru prejudiciile suferite ca urmare a efectelor
secundare cauzate de administrarea unui vaccin, iar în APA respectiv există
clauze cu privire la partajarea răspunderii pentru efecte adverse, întreaga
răspundere pentru efecte adverse va fi guvernată de legea statului respectiv.
Caz în care cetățenii români care au suferit efecte adverse pot solicita
despăgubiri potrivit respectivului sistem național de despăgubire „fără culpă”.
Or, în lipsa cunoașterii clauzelor contractuale nu cunosc nici legea aplicabilă
și nici instanța competentă.

Drept urmare, este necesar să fie făcute publice toate
contractele de achiziție a vaccinurilor, astfel încât cetățenii să poată să ia
cunoștință de clauzele acestora pentru a se lămuri cine ar trebui să îi
despăgubească în cazul în care suferă un efect advers în urma vaccinării
împotriva Covid-19, care este legea aplicabilă și instanța competentă.

Atașez la prezenta: Decizia Comisiei
Europene C(2020) 4192 final de aprobare a acordului cu statele membre privind achiziționarea
de vaccinuri Covid-19 în numele statelor membre și procedurile aferente,
Anexa
la aceasta și
Raport special privind ”Achiziționarea de vaccinuri împotriva
Covid-19 de către UE” al Curții de Conturi Europene.

Cu stima,

Coaliția pentru Apărarea Statului de Drept                                                          

Președinte Elena Radu


[1] https://www.ms.ro/buget/#tab-id-2

[2] A se vedea in acest sens Hotararea CEDO din 08 noiembrie 2016 pronunțată încauza Magyar Helsinki Bizottság împotriva Ungariei (Cererea nr. 18030/11)

About Post Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *