O misterioasă flotă de tancuri
petroliere, care străbate toate mările lumii, crește de la o zi la alta și
ajută Rusia să ocolească sancțiunile occidentale.
CNN a publicat un material senzațional
și aproape suprarealist.
Peste 600 de nave, adică 10% din numărul
de tancuri petroliere de mare capacitate care operează pe plan mondial,
transportă petrolul rusesc în toate colțurile lumii, sfidând sancțiunile G7 și
UE.
Iar numărul lor crește continuu.
Cine sunt proprietarii tancurilor
rămâne un mister. Obligați de sancțiuni, majoritatea armatorilor occidentali s-au
retras din afacerile cu petrol rusesc (cel puțin oficial). Dar au fost
înlocuiți imediat de companii de transport din zone mai exotice, precum Dubai
sau Hong Kong.
Unii dintre noii armatori au cumpărat
navele rămase fără obiectul muncii de la occidentali, alții au reparat și
recondiționat tancuri petroliere vechi și le-au repus în funcțiune.
Flota fantomă, care nu transportă doar
petrol brut, ci și produse rafinate, precum motorina, a apărut imediat după
prima tranșă de sancțiuni pe care Moscova a încercat să le evite, iar clienți
precum China sau India au luat locul cumpărătorilor occidentali.
De atunci, rândurile ei se îngroașă
într-un ritm spectaculos.
În asemenea măsură, scrie CNN, încât Rusia
a divizat sistemul energetic mondial în două.
Richard Matthews, cercetător la brokerul
naval EA Gibson, explică:
„Pe de o parte, este flota care nu
face afaceri nici o afacere cu rușii, pe de alta, este flota care face afaceri
aproape exclusiv cu rușii. Foarte puține nave mai fac afaceri cu ambele părți.”
În timp ce Europa, ruptă de bunăvoie
sau prin sabotajul Nord Stream de la gazul și petrolul rusesc trece printr-o criză
energetică fără precedent, China și-a mărit importurile de petrol din Rusia la
1,9 milioane de barili zilnic, în 2022, cu o cincime mai mult decât în 2021.
Însă explozia adevărată este
înregistrată de India, cu o creștere de 800%, ajungând în prezent la 900.000 de
barili pe zi.
Și importurile Turciei cresc într-un
ritm susținut.
Graficul de mai jos – în milioane de barili pe zi – demonstrează cum,
la scurt timp după începutul Războiului din Ucraina, Asia a luat locul Europei,
iar exporturile de petrol ale Rusiei nu au suferit deloc din pricina
sancțiunilor.
Suferă în schimb Occidentul, iar Asia prosperă.