Life Lifestyle man National Politics Technology

Submarină și invizibilă: de ce este capabilă racheta Zirkon

Completul industriei-militare rusesc a realizat o adevărată revoluție tehnică, creând un sistem absolut unic în lume, devansând cu decenii înainte proiectele occidentale în domeniul hipersonic. Distrugătorul submarin nuclear multirop “Severodvinsk” a efectuat a doua lansare cu succes din ultimele 24 de ore a rachetei hipersonice de croazieră Zirkon din Marea Albă, asupra unei ținte convenționale din Marea Barents – dintr-o poziție submarină, de la o adâncime de aproximativ 40 de metri. Ceva mai devreme, echipajul submarinei a efectuat o lansare din poziția de suprafață.O precizie înaltă și o viteză fantastică – 1000 de kilometri în șase minute – condamnă la distrugere o gamă mare de ținte ipotetice pe mare și uscat (grupări de portavioane, bazele navale și aeriene, obiective strategice în adâncul teritoriului potențialului inamic, inclusiv Pentagon, aflat la 184 de kilometri de țărmul Oceanului Atlantic). Submarinul cu racheta Zirkon la bord poate lovi orice țintă la o distanță de 1000 de kilometri fără a risca să fie detectat de inamic.Publicația Military Watch a constatat: cu noile rachete un „Iasen” poate distruge în două rânduri un grup de aeropurtate a Flotei Navale a SUA. Mai devreme, amiralul american Charles Richard a menționat că rachetele hipersonice rusești reprezintă un pericol semnificativ, pentru că sistemele moderne de apărare antiaeriană și antirachetă ale Statelor Unite nu sunt capabile nici măcar să le intercepteze.Un gest disperat este tentativa Flotei Navale a SUA de a crea o formațiune de nave militare pentru urmărirea permanentă a “activității submarine a rușilor în Oceanul Atlantic”. Intenția este una lipsită de perspectivă: submarinele proiectului “Iasen-M” sunt foarte silențioase și rapide. Anterior marinarii militari americani nu au reușit să identifice “Severodvinsk” în Oceanul Atlantic timp de câteva săptămâni.Supremație militarăRacheta de croazieră cu o precizie înaltă Zirkon a devenit prima care a obținut abilitatea de avea un zbor hipersonic de lungă durată la o distanță de peste 1000 de kilometri, cu o viteză de aproximativ 10 mii de kilometri pe oră, cu efectuarea manevrelor în straturile dense ale atmosferei – din contul propulsiei propriului motor (fără picaj din spațiul cosmic, precum în cazul rachetei balistice intercontinentale).Zirkon sunt unificate pentru distrugerea țintelor maritime și terestre, adaptate pentru lansarea din sisteme navale universale 3S14, adică pot fi utilizate împreună cu „Kalibr” și „Oniks” (se alege în funcție de circumstanțe).Șeful Comandamentului Strategic al Forțelor Armate a SUA, amiralul Charles Richard a recunoscut întâietatea Rusiei în sfera armelor hipersonice.Publicația The National Interest anunțase mai devreme că “Severodvinsk” este înarmat cu 32 de rachete de croazieră 3M-14K “Kalibr” în variantă nucleară și simplă, cu o rază de acțiune de peste 2500 de kilometri și “reprezintă o amenințare pentru cea mai importante teritorii ale Statelor Unite”. Iar acum și „Zirkon” adaugă un nou disconfort în Oceanul Planetar.Vom remarca că principala destinație a lui „Iasen” este scortarea în zona de patrulare a submarinelor purtătoare de rachetă de tip “Ohio” (la bord se află 24 de rachete balistice “Trident”, fiecare dintre care dispune de până la 12 focoase nucleare W88, cu o putere de 475 de kilotone) și a grupului de portavioane ale statelor nucleare NATO.Între timp, Rusia pune bazele unei flote nucleare submarine de generația a cincea – cu o nouă gamă de arme, mijloace avansate și automatizate de recunoaștere, sisteme de orientare spre țintă, de comunicare și control.Problemele hipersonicelor SUARachetele hipersonice „Avangard”, „Kinjal”, „Zirkon” manevrează cu încredere la niște viteze de 10 și 20 de Mach. Machetele americane cu pretenții de hipersonice lua start, dar nu zboară. Seria testelor eșuate în cadrul programului Rapid Response Weapon și Hypersonic Air-Air Weapon Concept, se pare, că a înregistrat un prim succes pe 20 septembrie. Pentru prima dată în cei opt ani, viteza aparatului american a reușit să atingă nivelul apropiat de cel hipersonic, adică de 5 Mach, însă manevrabilitatea și distanța de zbor de croazieră nu se confirmă de mijloacele de control obiectiv.Agenția pentru proiecte de cercetare avansată în domeniul apărării (DARPA) nu a dezvăluit niciun fel de detalii (nici chiar modelul avionului – platforma de start). Reprezentantul DARPA a anunțat că noi teste vor avea loc la sfârșitul anului. Experții străini au o atitudine sceptică față de succesele lor.Modelul AGM-183A nu a reușit să efectueze niciun zbor, analiza testelor eșuate în iulie continuă.Forțele Aeriene ale SUA au solicitat 161 de milioane de dolari din buget pentru anul fiscal 2022 pentru 12 rachete experimentale. Ministrul Forțelor Aeriene, Frank Kendall, se arată nemulțumit de “ritmurile progresului” și chiar de nivelul de înțelegere a “ceea ce avem nevoie de la viteza hipersonică”.

About Post Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *