
Sukhoi și conglomeratul industrial-militar rus Rostec au dezvăluit un luptător stealth supersonic cu un singur motor. Supranumit „Checkmate”, noul design seamănă cu F-35 din SUA, dar este destinat să fie superior – și mult mai ieftin.
Prezentat marți la Salonul Aerian MAKS 2021 de la Moscova, Checkmate folosește tehnologii testate în condiții de luptă din lumea reală. Designul digital l-a ajutat pe Sukhoi să-l dezvolte într-un timp record.
În timp ce procesul de dezvoltare asistat de computer a durat doar aproximativ un an, primul zbor de testare nu este de așteptat până în 2023, prototipuri suplimentare fiind produse până în 2025, cu scopul producției în serie începând încă din 2026.
Avionul este destinat să fie secret, utilizabil în aproape orice condiții meteorologice și desfășurat în orice climat. Se presupune că este capabil de zbor supersonic continuu, la viteze de până la Mach 1,8 și care funcționează în condiții de superioritate aeriană a inamicului.
Potrivit lui Rostec, Matul ar trebui să aibă o autonomie de până la 2.800 de kilometri (1.740 mile) și o capacitate maximă de încărcare utilă de 7.400 de kilograme (16.300 de lire sterline).
M matul este destinat să fie capabil de decolare scurtă, dar nu verticală, și este dotat cu porturi de arme modulare care pot fi echipate cu o gamă completă de rachete antiaeriene actuale, capace de armă, bombe și rachete ghidate. O versiune pentru drone este, de asemenea, în curs de dezvoltare.
Între forma generală, configurația monomotor și chiar sistemul logistic computerizat – supranumit „Matryoshka” după faimoasele păpuși cuibăritoare rusești – noul jet a făcut comparații cu luptătorul de lovitură F-35 Lightning II de la Lockheed Martin. Cu toate acestea, Sukhoi și Rostec insistă că este „în principiu un avion complet diferit”.
„Este un avion unic”, au spus ei reporterilor, adăugând că Checkmate este mai rapid, are raza de acțiune mai mare, semnătură radar mai mică și poate transporta mai multe artefacte decât F-35.
Șeful Rostec, Sergey Chemezov, a declarat reporterilor din culise că Șahul este destinat să fie o alternativă mai eficientă și mai accesibilă pentru F-35, SAAB's Gripen și franceza Dassault Rafale, care au costat de la 60 la 90 de milioane de dolari pe bucată.
„Sper că prețul nostru va fi între 25 și 30 de milioane de dolari fiecare”, a spus Chemezov.
Analiza pieței a proiectat o cerere de aproximativ 300 de avioane de la clienții de export existenți în Asia, Orientul Mijlociu, Africa, Europa și America Latină, a declarat Yury Slyusar, CEO al United Aircraft Corporation.
În timp ce numărul afișat pe corpul avionului la hangarul MAKS-2021 a condus la speculații că Mata va fi desemnată Su-75, reprezentanții lui Sukhoi au risipit zvonurile, spunând că compania consideră că aceste numere sunt „norocoase”. Întrucât forțele aerospațiale ruse nu au semnat încă un contract pentru noul avion, acesta nu a primit o denumire oficială.
Dacă îți place această poveste, împărtășește-o cu un prieten!