man Model National Opinii

Comandor ( rez.) Ștefan Popa: CANALUL BÂSTROE – ÎNTRE A FI SAU A NU FI. OPRIȚI JAFUL!

După
1990, România și-a deschis larg porțile pentru investitorii străini, numai că
unii au neglijat principiul afacerii corecte, „win-win”, gândindu-se doar cum
să obțină cât mai mult profit, chiar dacă partenerul este în pericol. Așa s-a
întâmplat și cu Canalul Bâstroe. În momentul de față, Delta Dunării, acest
patrimoniu național, unic la nivel mondial, se află la o răscruce de drumuri.
În 1991, Delta Dunării era declarată rezervație naturală, aflată în patrimoniul
mondial UNESCO. Delta românească este cea mai frumoasă dintre puținele „delte”,
la nivel mondial.

De ce?

De ce
oare aflăm despre afacerile ilegale săvârșite de către autoritățile statale și
anumiți politicieni, numai după mult timp de la săvârșirea acestora?
Politicienii sunt oare votați și plătiți din banii publici pentru a sluji
interesele României și ale cetățenilor români? Serviciile oare sunt plătite din
bani publici pentru a-i spiona pe bieții români? Iată câteva întrebări retorice
la care ar trebui să reflectăm cu toții.

 Un exemplu concludent este cel al
așa-zisei „revoluții române din 1989”, despre care, acum, după 33 de ani,
cercetătorii istorici ne spun că de fapt în primele 48 sau 72 de ore, nu a fost
decât o lovitură de stat militară și care apoi s-a transformat într-o mișcare
de mase. Așa s-a întâmplat și cu Roșia Montană și cu multe altele…

Tărâmul
din povești

În
calitate de român și de dobrogean, crescut cu peștele deltei, pot afirma faptul
că Delta Dunării este o bogăție naturală, un dar de la Dumnezeu, un tărâm de
poveste al vieții, al frumuseții și al diversității naturii. Din păcate, „raiul
păsărilor și al animalelor din deltă” este explorat și exploatat însă mai
degrabă de străini. Delta Dunării se întinde pe aproape 6.000 de kilometri.
Ocupă 2,5 la sută din suprafața României și este a treia în Europa, ca
dimensiune, după Volga și Kuban. Este una din cele mai mari zone umede din
lume. Ca habitat al păsărilor de apă, în Deltă se găsesc 30 de tipuri de ecosisteme
și cea mai mare colonie de pelicani din Europa. Pe străini îi fascinează satele
izolate, viața oamenilor, care este aceeași de sute de ani, frumusețea rustică
și liniștea tulburată doar de păsări. Mai nou, liniștea Deltei Dunării este
perturbată de proiectul Canalului Bâstroe. Directorul Institutului Național
„Delta Dunării” atrage atenția că amenajarea Canalului Bâstroe poate
afecta pădurea seculară Letea, colonia de pelicani de lângă Periprava și, nu
numai.

Nimic
nu este întâmplător!

Povestea
Canalului Bâstroe este mult mai complicată și mai veche. Intenția Ucrainei de a
construi un canal navigabil pe Dunăre datează din anul 2001, când primele
lucrări la canal au atras și primele proteste din partea organizațiilor
ecologiste internaționale. La Ismail, SUA își construiește cel mai mare FOB
(bază înaintată) din Europa. Deci povestea, este post factum. Toata lumea a
știut dar când finanțatorul mondial dispune, totul se execută fără comentarii.
Nimic nu este întâmplător! Pe de o parte, Fondul Mondial pentru Natură,
Birdlife International și Wetlands International s-au opus în nenumărate
rânduri proiectului, susținând că lărgirea canalului va reduce cantitatea de
apă potabilă a României, iar poluarea va crește, punând în pericol speciile
existente din deltă. Organizațiilor neguvernamentale și ecologiste care au
protestat față de această decizie a guvernului, de la Kiev li s-au alăturat
atât state precum Germania, SUA cât și Consiliul Europei, Uniunea Europeană. Pe
de altă parte, autoritățile statale române nu au întreprins nimic pentru
oprirea acestui proiect catastrofal pentru Delta Dunării, ba din contră, „șeful statului” mai așteaptă încă
notificările științifice ale specialiștilor… Pe lângă beneficiile așteptate
de partea ucraineană, aceasta are la rândul ei de suferit de pe urma acestui
proiect, canalul micșorând delta ucraineană cu 5.600 de hectare.

Opriți
jaful!

În
prezent, se știe că unele porțiuni ale canalului au adâncimea de 7m, iar alte
porțiuni din canal ating adâncimi chiar de 8m și că lucrările de adâncirea
canalului sunt în plină desfășurare. În afară de faptul că acest proiect
profitabil va permite ca navele ucrainene de pe fluviu să poată avea acces la
Marea Neagră fără să mai folosească canalul românesc Sulina, ducând la
economisirea unor sume uriașe cheltuite în prezent la tranzitarea canalului
românesc, pentru statul român, pentru Delta Dunării și pentru locuitorii zonei
distrugerile sunt ireversibile și va constitui o mare povară și un mare jaf în
ceea ce privește poluarea mediului.

About Post Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *