
Atribuirea numelui marii artiste
parcului din fața Ateneului Român – acest templu al culturii noastre de care
era atât de profund legată – e un gest extraordinar al Bucureștiului, de
recunoaștere a unei glorii mondiale a Artei Sacre a Cântului și a unei
conștiințe naționale exemplare.
Terminase cu brio studiile la
Conservatorul Santa Cecilia de la Roma, unde ajunsese prin concurs, și se
afirma fulgerător cu splendoarea vocii sale, cu tehnica vocală desăvârșită, cu
strălucirea și profunzimea fără egal a interpretărilor sale.
Câștiga la Milano cea mai mare
competiție de canto din acel timp, Concursul Internațional Voci Rossiniane. Era imediat invitată de marele dirijor Thomas
Schippers să debuteze în America în La
Bohème de Puccini, și obținea fulgerător două alte succese intrate în
istorie, interpretând la Teatrul La
Fenice din Veneția rolul titular din capodopera belliniană Beatrice di Tenda, când e imediat
așezată de critică lângă marea Giuditta Pasta, creatoarea rolului, cu Bellini
în sală, tot la Teatrul La Fenice. Și
strălucește la faimosul festival Maggio
Musicale Fiorentino de la Florența, în rolul Violettei Valéry din
capodopera verdiană La Traviata,
fiind considerată de la bun început la nivelul unor Claudia Muzio, Renata
Tebaldi, Maria Callas.
E aclamată în lumea întreagă
într-un vast repertoriu, mergând de la baroc la belcanto, adorată de public și
salutată de presa internațională cu titluri ca Primadonna Assoluta, Regina della Scala, Regina del Belcanto, Diva
Divină.
Și, în timp ce fusese condamnată
la cinci ani închisoare pentru a nu se fi întors în țară imediat după terminarea
studiilor la Roma și câștigarea Concursului Internațional Rossini, ea cutreera planeta purtând la cel mai înalt nivel gloria
țării: Il Grande Soprano Rumeno, La Gran
Diva Rumana, The Great Romanian Soprano, La Diva de tous les records, Diva
Divină.
S-a întors în România după peste
două decenii și a întâlnit pentru prima oară publicul din țara natală la 27
iulie 1991 la Ateneul Român, susținând un memorabil Concert de Gală la Ateneul Român, când a ridicat sala în picioare
în ovații nesfârșite nu mai puțin de 17 ori, după fiecare arie și bis.
După acel triumf atât de
emoționant pentru public și pentru marea artistă, Mariana Nicolesco ia
inițiativa restaurării Ateneului Român, aflat într-o stare deplorabilă,
contribuind cu fonduri proprii pentru a reda imediat demnitatea cuvenită mai
întâi fațadei acestuia, comandând apoi în Germania fabricantului orgii
Ateneului piesele care trebuiau înlocuite și oferind templului muzicii un mare
pian de concert Steinway de 120.000 U$ cumpărat anume de la celebrul fabricant.
Toare Recitalurile, Concerteleei Extraordinare, tot ce a făcut în
țară din 1991 încoace a fost cu titlu gratuit, așa cum avea să fie și în cazul
marii sale ctitorii dedicată memoriei Haricleei Darclée, nume readus de Mariana Nicolesco în
conștiința națională și internațională, Festivalul și Concursul Internațional
de Canto, Cursurile de Măiestrie Artistică, Master
Classes, oferite de ea reunind la Brăila într-un sfert de veac nu mai puțin
de 3000 de speranțe ale artei lirice din 50 de țări și cinci continente. Mulți
dintre laureați fiind invitați de Mariana Nicolesco să se afirme și pe scena
atât de prestigioasă a Ateneului bucureștean.
În virtutea atâtor împliniri fără egal, Mariana
Nicolesco a primit Medalia UNESCO pentru
Merite Artistice, titlul de Artist
UNESCO pentru Pace, pe acela de Ambasador
Onorific UNESCO și Înaltul Patronaj UNESCO.
Prima ei întâlnire cu iubitorii marii muzici,
ai artei sacre a cântului, a avut loc la Ateneul Român și de acolo, dintre
colonadele somptuoase ale acestuia a plecat spre altitudinile celeste către
care s-a îndreptat întotdeauna vocea ei divină.
Câteva aprecieri din presa internațională
O divă autentică,
aclamată la Milano, la München, sau la Salzburg. O voce maleabilă,
flamboaiantă, o frazare perfectă, un legato somptuos, o prezență scenică
incandescentă. L’Express / Paris
Cântul ei dramatic a extaziat
publicul. Asahi Shimbun /
Tokyo
Divina Mariana
Nicolesco. Corriere della Sera/ Milano
Mariana Nicolesco a
provocat un adevărat cutremur la Scala cu argintul viu al acelui surprinzător Mi
tradì. The Independent /
Londra
O mare voce, o măiestrie
supremă. Süddeutsche Zeitung/ München
Cu greu și-ar putea
cineva aminti să fi asistat la Balshoi Teatr sau la Marea Sală a
Conservatorului la o astfel de perfectă, desăvârșită împlinire, ca acest
concert al Marianei Nicolesco, Belcanto Gala, susținut cu Orchestra
Națională a Rusiei. Vecernii Club/ Moscova
O adevărată revelație.
Sunt rarisime azi sopranele care posedă o măiestrie atât de desăvârșită.
Il Gazzettino / Veneția
Nici un alt artist
liric n-a creat un eveniment comparabil cu debutul Marianei Nicolesco la New
York. Nici unul n-a avut un astfel de impact. Vocea ei a răsunat cu o
extraordinară expresivitate, revelând semnificații și trăiri pe care nimeni nu
le-ar fi crezut posibile. The New
York Post / New York
O Divă excepțională
numită Mariana Nicolesco. Il Mundo
Diario / Barcelona
Mariana
Nicolesco dă acestui rol (Beatrice di
Tenda) o dimensiune inimaginabilă, ce ne taie pur și simplu respirația, ne
uluiește și ne umple sufletul de bucurie. Nu există azi soprană care să se
poată compara cu Mariana Nicolesco. Ce cânt desăvârșit, cu adevărat dramatic,
ce virtuozitate, ce linie muzicală! Bravo pentru această nouă și sclipitoare
înregistrare belcantistică! Orpheus / Berlin
Mariana Nicolesco, Regina della Scala. La
Notte / Milano
Mariana Nicolesco, voce
de star și prezență de star. Le
Point / Paris
Creația ei în rolul
Violettei din La Traviata este superbă. Una dintre cele mai
extraordinare apariții din câte ne putem aduce aminte. The New York Times / New York
Mariana Nicolesco
remarcabilă în recitative, strălucită în arii. Die Bühne / Viena
Vibrant, formidabil de
bine cântat de Mariana Nicolesco. The
Guardian / Londra
Mariana Nicolesco, noua
stea a belcantoului, triumfă la Scala și cucerește Parisul. Paris Match / Paris
Mariana Nicolesco a devenit din prima clipă favorita
iubitorilor de operă din New York. O mare voce cu un timbru cald, cu o
personalitate distinctă, pură, cu acel vibrato ce-i asigură un vast registru de
expresie. Controlul perfect al forțelor vocale permite sunetului să planeze cu
o neobișnuită ușurință și siguranță. The New York Times / New York
O mare Traviata. Il
Noticiero Universal / Barcelona
Una dintre cele mai
frumoase voci ale timpului nostru. L’Evènement
du Jeudi / Paris
Mariana Nicolesco a
cântat cu un astfel de impact tragic încât până și alți artiști în scenă, odată
cu o parte din public, erau mișcați până la lacrimi. The Boston Herald / Boston
Mariana Nicolesco,
superbă voce de soprană lirico-spinto cu acute strălucitoare; fiecare sunet e
în control ferm, ca și întreaga linie de canto. Chicago Tribune / Chicago
Mariana
Nicolesco, extraordinară soprană drammatico
d’agilità, cu mari calități de
actriță, pe care publicul Teatrului alla Scala o cunoaște de ani și ani, a dat
personajului o forță și o autenticitate superbe,
meritând din plin ovațiile primite după fiecare arie și la sfârșitul
spectacolului.
Gente / Milano
Senzația anului
trecut a fost Mariana Nicolesco. După premiera de ieri seară apare limpede că
senzația acestui an e tot Mariana Nicolesco. Temperament fascinant, născută
pentru scenă, de o frumusețe ce-i servește talentul, ea este exact genul de
artistă capabilă să declanșeze pasiuni, dacă nu chiar adevărate bătălii în
rândul iubitorilor de operă. Eventualele ei slăbiciuni vor fi întotdeauna
considerate mai interesante decât virtuțile altor soprane. The New York Post / New York
Mariana
Nicolesco, o voce plină, cu o emisie naturală și cu un timbru de o evidentă
eleganță tragică. San Francisco Chronicle / San
Francisco
Cea mai
atașantă voce era aceea a sopranei românce Mariana Nicolesco, voce dramatică,
admirabil modulată, condusă cu o mare măiestrie. The Cleveland Press / Cleveland
Interpretarea
marii dive românce Mariana Nicolesco a fost o adevărată lecție de canto. ABC / Barcelona
Instrumentul vocal de o
excepțională siguranță al Marianei Nicolesco demonstrează, cu măiestria ei, de
la un cap la altul al operei, o virtuozitate de neimaginat. Das Opernglas / Hamburg
Populara arie a Gildei
îi oferă Marianei Nicolesco oportunitatea de a ne arăta cum melodii degradate
prin uzură, decăzute, pot fi readuse la prospețimea inițială și la o sublimă
virtuozitate de o voce superb antrenată, printr-o concepție nouă și o trăire de
o intensă spiritualitate. Fără îndoială, vocea Marianei Nicolesco este cea mai
frumoasă voce care a cântat vreodată la O’Keefe Center. Toronto Sun / Toronto
Recitalul Marianei Nicolesco la Scala:
un triumf senzațional. Orpheus/ Berlin
Prima Donna
Assoluta. Opera Quarterly /
New York
Fapt mai curând unic
decât rar pentru o operă modernă, Mariana Nicolesco a fost aplaudată la scenă
deschisă la Teatrul alla Scala din Milano. La Stampa / Torino
Diva Divină. Vanity Fair / New York