
ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice donație este binevenită. Doamne, ajută!
Accesul „gratuit” la întreruperea
sarcinii este contrar intereselor femeii, dar și ale familiei și societății, se
apreciază într-o scrisoare comună adresată ministrului Sănătății și președintei
Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și semnată de peste 140 de organizații
ale societății civile din România, precum și de 10 organizații internaționale.
Scrisoarea semnată, printre altele,
de principalele organizații pro-viață, de centre de consiliere și sprijinire a
femeii însărcinate, vine în contextul în care factorilor de decizie li se
solicită insistent ca plata întreruperilor de sarcină la cerere să se facă din
bugetul Fondului Național Unic de Asigurări de Sănătate. Solicitarea a fost
adresată recent de organizații pro-avort.
Sarcina este o stare fiziologică
normală, se subliniază în scrisoare, iar nu o patologie care să necesite o
intervenție medicală radicală, cu atât mai mult una acoperită de sistemul de
asigurări de sănătate. Gratuitatea avortului crește pericolul de percepere a
acestei proceduri ca mijloc de contracepție, sporind rata de sarcini nedorite,
contrar angajamentului internațional pe care și guvernul României l-a luat de a
ajuta femeile să evite avortul, care, în niciun caz, nu ar trebui promovat ca
metodă de planificare familială.
Semnatarii mai arată că solicitarea
decontării procedurii din bugetul public nu are temei și este motivată doar de
un interes ideologic, acela de a păstra sau ridica statutul avortului la rang
de drept incontestabil. De asemenea, solicitarea gratuității, care este în fapt
o modalitate de a relaxa și grăbi accesul la o decizie cu care femeia vă trăi
tot restul vieții, vine și ca urmare a activității rodnice a organizațiilor
pro-viață și a centrelor de sprijinire a femeii însărcinate, care oferă
adevărate alternative la avort. Această activitate, în loc să bucure pentru că
scade reducerea la avort, este puternic criticată de organizațiile pro-avort și
este de altfel unul din motivele solicitării de aprobare a finanțării publice
pentru avort.
Totodată, se mai afirmă în
scrisoarea către ministrul Sănătății, un răspuns pozitiv la solicitarea de
acoperire a întreruperilor de sarcină din bugetul FNUASS ar fi contrară
obiectivelor declarate ale programului de guvernare 2021-2024, conform căruia
stimularea natalității reprezintă una din direcțiile strategice. Înlesnirea
accesului la avort ar fi contradictorie acestui obiectiv, ar genera
inconsecvență și contradicție în politicile publice; din contră, apreciază
semnatarii scrisorii, autoritățile ar trebui să beneficieze de experiența
pozitivă a centrelor dedicate femeii însărcinate, care o pot sprijini pe
aceasta în depășirea cu bine a crizei provocate de sarcina neplanificată și mai
departe, pot ajuta familia, cu rezultatul creșterii natalității.
Mai mult, dacă sărăcia este un
flagel, nu putem scăpa de sărăcie eliminându-i, fizic, pe cei săraci – în
cauză, copiii proveniți din familii cu situații financiare sau sociale precare.
Este o abordare profund eronată, anti-umană, care trebuie stopată.
Printre semnatarii scrisorii
deschise se numără Centrul de consiliere și informare pentru femei în criză de
sarcină – PULS, Asociația Moașelor din România, Federația organizațiilor
ortodoxe pro-vita din România, Asociația Life Call, Asociația „Ajută mama și
copilul”, Asociația Glasul Vieții, Asociația Darul Vieții, Fundația Clinica
Provita, dar și organizații internaționale precum Liberty Counsel din Statele
Unite sau Femina Europa.
Puteți găsi scrisoarea deschisă
„Accesul gratuit la avort este contrar intereselor reale ale femeii, ale
familiei, ale societății în ansamblu, precum și obiectivelor programului de
guvernare” atașată acestui e-mail și la adresa de internet https://asociatiaprovita.ro/activitati/scrisori/gratuit-avort-contrar-intereselor-femeii-familiei-societatii-obiectivelor-programului-guvernare/.
Pentru relații suplimentare, vă
rugăm să o contactați pe d-na Adelina Fronea, Asociația Life Call, la email contact@lifecall.ro.
București,
13 decembrie 2022
Către:
Domnul
prof. univ. dr. Alexandru Rafila, Ministrul Sănătății
Doamna Adela Cojan, președinta Casei Naționale de Asigurări de Sănătate
Spre știință:
Domnului Nicolae-Ionel Ciucă, Prim-Ministru al României
Doamnei Gabriela Firea, Ministrul Familiei, Tineretului si Egalității de Șanse
Domnului
prof. univ. dr. Daniel Mureșan, Președintele Societății de Obstretică și
Ginecologie din România
Domnului
prof. univ. dr. Daniel Coriu, Președintele Colegiului Medicilor din România
SCRISOARE DESCHISĂ
Accesul gratuit la avort este contrar intereselor reale
ale femeii, ale familiei, ale societății în ansamblu, precum și obiectivelor
programului de guvernare
Ca
urmare a Scrisorii Deschise din data de 16 noiembrie 2022, adresată
ministrului Sănătății, domnului prof. univ. dr. Alexandru Rafila, și
președintei Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, doamna Adela Cojan prin
care Asociația Moașelor Independente, Centrul FILIA, Coaliția pentru Egalitate
de gen și Rețeaua pentru prevenirea și combaterea violenței împotriva
femeilor solicită ca plata întreruperilor de sarcină la cerere să se facă
din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări de Sănătate, vă facem cunoscut:
I. Argumentele oferite sunt fie trunchiate, fie
subiective, fie irelevante
Scrisoarea deschisă din data de 16 noiembrie 2022 nu este
susținută de niciun argument legal și nu se bazează pe niciun drept
constituțional. Autorii nu au oferit niciun argument obiectiv, bazat pe date
statistice reprezentative național, pentru care avortul la cerere ar trebui
plătit din banii publici. Dimpotrivă, se folosesc de informații
trunchiate, subiective, istorice, irelevante, uneori chiar șocante[1], așa cum vom arăta
succint mai jos:
1. În
scrisoare se face referire la un raport de cercetare – despre care doar
se amintește[2],fără a fi integrat scrisorii sau a fi indicat o
sursă pentru a putea fi consultat – total irelevant,având în vedere că pentru cele 171 de spitale menționate nu se specifică locația
și repartizarea pe teritoriul României, aspect esențial pentru a putea face o
statistică obiectivă pentru întreg teritoriul țării. În plus, raportul vizează
perioada de pandemie, o perioadă atipică, ce nu poate fi generalizată.
2.
Autorii menționează faptul că în trei județe din țară nu există acces la
avort, fără a explica din ce cauză se întâmplă acest lucru. Dacă
lipsa de medici specialiști sau a spitalelor este cauza, cum ar putea
gratuitatea avortului să modifice situația?
3. Un
alt argument expus în scrisoare este reprezentat de Rezoluția Parlamentului
European din iulie 2022 referitoare la decizia Curții Supreme din SUA de a
anula în Statele Unite drepturile legate de avort fără a specifica faptul că
aceasta nu produce nicio obligație asupra statelor membre UE. Mai mult, amintim
că Uniunea Europeană nu are competența de a defini politica de sănătate
la nivel comunitar. Fiecare stat membru are dreptul, în domeniul
sănătății, să-și definească valorile ce-l reprezintă[3] și să le reglementeze în
consecință, motiv pentru care Rezoluția Parlamentului European este, din nou, un
argument fără relevanță.
4.
Solicitarea cu privire la plata avortului la cerere din bugetul FNUASS se
bazează și pe anumite experiențe ale unor paciente (nu știm câte) și
expertiza unor organizații (din nou, nu știm câte). Expertiză au, însă,
și organizațiile pro-viață, iar din această expertiză rezultă pericolul pe
care-l reprezintă bagatelizarea avortului prin gratuitatea acestuia, având ca
urmări scăderea responsabilității față de viața sexuală, în special în
rândul tinerilor, dar și, paradoxal, creșterea numărului de sarcini nedorite.
Există, totodată, și experiențele femeilor care sunt abuzate psihic de
parteneri sau de familie să facă avort împotriva voinței lor, iar faptul că
avortul presupune costuri este de multe ori singura lor scăpare de a
stopa presiunea psihică și de a nu renunța la sarcină.
5. Menționăm că autorii scrisorii pornesc de la prezumția
că motivul pentru care femeile, în special cele vulnerabile, nu au acces la
avort este cel al situației financiare al femeii în cauză fără a arăta, însă,
vreo dovadă în acest sens. Pentru a ajunge la o concluzie corectă în
această direcție este nevoie de studii temeinice, pe un eșantion
reprezentativ statistic la nivel național, pentru a vedea care sunt și
celelalte motive pentru care o femeie nu ar avea acces la avort și a cântări
dacă gratuitatea avortului ar aduce într-adevăr o schimbare în numărul de
avorturi făcute în condiții nesigure sau dacă adevăratele motive sunt lipsa de
medici, de spitale sau de informare care, în mod evident, nu-și găsesc
rezolvarea prin gratuitatea avortului.
6.
Pentru un demers corect, imparțial și care are în vedere femeiași nu năduful autorilor scrisorii legat de faptul că femeile apelează la
organizațiile pro-viață – așa cum înșiși autorii susțin – firesc ar fi ca
sintagme de genul „retorică traumatizantă bazată pe informații false din
punct de vedere medical” să fie însoțite de dovezi, nu de simple acuze, pe
care oricine le poate arunca. Despre
ce informații este vorba? Ce număr trebuie să avem în vedere atunci când se
face referire la „mai multor femei”? În ce spitale „consultațiile medicale
devin ședințe în care femeile sunt îndrumate să păstreze sarcina”? Fără
date certe, fără cifre, fără statistici oricine poate susține orice.
II. Gratuitatea avortului este o măsură contrară stimulării
natalității – obiectiv al Programului de guvernare 2021-2024
Potrivit Programului de guvernare 2021-2024, stimularea
natalității reprezintă una din cele patru direcții strategice prioritare[4]. În condițiile în care populația
României se află în continuă scădere[5], perpetuarea stării
actuale de fapt este un risc major pentru securitatea națională. Așa cum este
prevăzut și în Programul de guvernare, „este necesară luarea unor măsuri
urgente care să vină în sprijinul natalității”, iar gratuitatea avortului
nu este o astfel de măsură. Dimpotrivă, studiile arată că finanțarea publică a
avorturilor creștere rata avortului cu 18-37%[6].
În plus, în condițiile în care începând cu 5 decembrie
2022, a fost lansat programul de fertilizare in vitro la nivel național, devine
lipsit de eficiență și de sens ca statul să acorde susținere financiară atât
pentru fertilizare in vitro, cât și pentru avort; în acest fel s-ar
genera o evidentă inconsecvență și contradicție în politicile publice, ceea ce
este inadmisibil într-un stat de drept responsabil.
Sarcina este o stare fiziologică normală. Ea nu
reprezintă un pericol pentru sănătate, nu este o boală care să necesite o
intervenție medicală. Contribuabilii plătesc pentru un sistem de asigurări de
sănătate care să asigure intervenții medicale în cazurile în care este le este pusă
în pericol sănătatea sau viața și sunt încă afecțiuni în al căror caz statul nu
reușește să asigure gratuitate pentru tratamentul necesar. Cu siguranță, statul
nu poate plăti pentru intervențiile medicale ce nu sunt necesare din punct de
vedere medical.
IV. Gratuitatea avorturilor crește rata de sarcini
nedorite
Cu ocazia Conferinței Internaționale privind Populația și
Dezvoltarea de la Cairo din 1994, guvernele[7] s-au angajat să „ia măsuri
adecvate pentru a ajuta femeile să evite avortul, care, în niciun caz,
nu ar trebui promovat ca metodă de planificare familială” (punctul 7.24) și
„să reducă recurgerea la avort” (punctul 8.25). Acest angajament a fost
reînnoit anul următor la cea de a 4-a Conferință Mondială a Femeilor, ocazie cu
care statele au declarat că „trebuie depuse toate eforturile pentru a
elimina nevoia de a recurge la avort” (punctul 160.k)[8].
Gratuitatea întreruperilor de sarcină crește pericolul
de percepere a acestei proceduri ca mijloc de contracepție. Studiile arată
că gratuitatea avorturilor crește rata de sarcini
nedorite în rândul tinerelor cu vârsta între 14 și 24 de ani[9].
V. Avortul gratuit nu poate fi o soluție pentru stoparea
sărăciei
Sărăcia este un flagel social, într-adevăr, însă
abordarea sa prin încurajarea și finanțarea avortării copiilor concepuți de
femei aflate în situație materială sau socială precară este, cel puțin,
nepotrivită. Nu putem scăpa de sărăcie eliminându-i, fizic, pe săraci. Este o
abordare profund eronată și anti-umană.
Pentru motivele expuse, acordarea de fonduri pentru
asigurarea gratuității întreruperilor de sarcină ar fi contrară unei bune
judecăți, din perspectivă juridică, medicală, socială și demografică.
Suntem cu toții conștienți de lupta împotriva
adevăratelor valori umane dusă de diverse politici totalitare și nu uităm că am
fost afectați de acestea, dar a amplifica și gira o politică de indiferență sau
chiar una de stimulare a avortului reprezintă un act contrar politicilor de
încurajare a natalității promovate de actualul guvern și atât de necesare,
vitale chiar, la acest moment pentru viitorul României.
Ministerul Sănătății, alături de Ministerul Familiei,
Tineretului și Egalității de Șanse, susține începutul și dezvoltarea unei
sarcini fiind cel care a aprobat programul național de decontare a procedurilor
de fertilizare in vitro și nu poate fi cel care susține financiar întreruperea
unei sarcini. Este incorect să i se ceară Ministerului Sănătății,
apărătorul vieții și sănătății, să susțină financiar oprirea din evoluție a
unui făt, practic să susțină financiar oprirea bătăilor unei inimi.
Dacă autorii unei Scrisori deschise pot fi subiectivi, factorii
de decizie ai unui stat nu pot lua măsuri decât în mod obiectiv și fundamentat,
respectând drepturile fundamentale, precum dreptul la viața și dreptul la
conștiință și ținând cont de interesul național – creșterea natalității.
ÎN CONCLUZIE, acordarea
de fonduri pentru asigurarea gratuității întreruperilor de sarcină ar fi
contrară unei bune judecăți juridică, medicală, socială și demografică și, mai
mult, ar intra în contradicție cu politica națională, astfel cum se regăsește aceasta
în Programul de guvernare 2021 – 2024.
ORGANIZAȚII ALE SOCIETĂȚII CIVILE DIN ROMÂNIA CARE SUSȚIN
SCRISOAREA DESCHISĂ:
1. Centrul de consiliere și informare pentru
femei în criză de sarcină – PULS
2. Asociația
Moașelor din România
3. Federația
organizațiilor ortodoxe pro-vita din România
4. Asociația Life
Call
5. Asociația
„Ajută mama și copilul”
6. Asociația
Glasul Vieții
7. Asociația Darul
Vieții
8. Asociația Mama
9. Asociația Pro
Vita București
10. Asociația
ProVita Gorj
11. Asociația Pro
Vita Craiova
12. Fundația Pro
Vita Medica
13. Fundația
Clinica Pro-vita
14. Asociația
pentru mame și copii defavorizati
15. Fundația pentru
copii „Sf. Sava”
16. Alianța
Părinților
17. Alianța
Familiilor din România
18. Asociația
Precious Little Feet – Viață și speranță
19. Oficiul creștin
pentru drepturi și libertăți
20. Asociația
Renașterea Familiei
21. Asociația Vocea
orfanilor
22. Organizația
Tinerilor din București
23. ACCA OVIDENIA
BACAU 2005
24. Adam și Eva
25. Asociația
„Cristiana” Salicea
26. Asociația
„Misiunea creștină pentru viață nouă”
27. Asociația
„Mission to Serve” – Sibiu
28. Asociația „Unii pentru alții” – Sibiu.
29. Asociația „Râul
Iubirii”
30. Asociația „Valoarea Familiei”
31. Asociația 15 mai Piața Victoriei
32. Asociația A.LC (Alex.Laura Csipaji)
33. Asociația Academia cetățeanului
34. Asociația Academia vieții – Timișoara
35. Asociația
Adunarea baptistă independentă Filadelfia Rm Vâlcea
36. Asociația
„Arise for Christ”
37. Asociația
Misiunea „Nihil Sine Deo” – Timișoara
38. Asociația
Bărbaților creștini
39. Asociația
Brâncoveanu
40. Asociația
Bucuria copiilor
41. Asociația
Caritas eparhial Oradea
42. Asociația
Centrul creștin Deo Gloria Timișoara
43. Asociația Chara
intergenerații
44. Asociația
Clujul pentru viață
45. Asociația Copiii inimii neprihănite a Mariei
46. Asociația creștin ortodoxă „Mama Olga”
47. Asociația
creștină „For Help”
48. Asociația
creștină „Dar din dar”
49. Asociația
creștină misionară de caritate „East European Missions”
50. Asociația
creștină Radiant – Timișoara
51. Asociația
creștină „Speranță și lumina”
52. Asociația Cristos pentru Toți
53. Asociația de caritate si misiune „Dana”
54. Liga
Studenților din Timișoara
55. Asociația
Studenților Creștin-Ortodocși Români București
56. Asociația
Studenților Creștin-Ortodocși Români Iași
57. Asociația
Studenților Creștin-Ortodocși Români Ploiești
58. Asociația
Studenților Creștin-Ortodocși Români Târgu Jiu
59. Asociația
Studenților Creștin-Ortodocși Români Timișoara
60. Asociația
Studenților Creștin Ortodocși Români Sibiu
61. Asociația
Studenților Creștin-Ortodocși Români Oradea
62. Asociația
Eclesia Cluj-Napoca
63. Asociația
Enable Timisoara
64. Asociația F3
pro-misiune
65. Asociația
Factorul plus
66. Asociația
Femeilor ortodoxe Cluj
67. Asociația
Filantropia Oradea
68. Asociația Filantropia
ortodoxă Alba Iulia
69. Asociația
Filantropia Porolissum
70. Asociația
Filantropia Severin
71. Asociația GLO
Bucovina
72. Asociația
„Harmony and hope” – Iași
73. Asociația Heidi
74. Asociația
Impact Community
75. Asociația
Iuvenis Alba Iulia
76. Asociația
Lavida
77. Asociația Micile comori – Timișoara
78. Asociația
Neamunit
79. Asociația
Ortodoxia Tinerilor
80. Asociația
Părinților copiilor cu Sindrom Down Cluj
81. Asociația
pentru civilizația ortodoxă – ASCIOR
82. Asociația pentru formarea comunitatii creștine
Satu Mare (AFCC)
83. Asociația pentru memorie identitară „Carpații”
84. Asociația POT
85. Asociația Pro
Credința Lupeni
86. Asociația
R3media
87. Asociația
religioasă a Bisericii Lumina
88. Asociația religioasă Centru Creștin Sf. Treime
89. Asociația
Respecți
90. Asociația Sam’s
Friends
91. Asociația Sf. Voievod
Ștefan cel Mare – Hârja
92. Asociația Sf.
Mihail Mărturisitorul
93. Asociația
„Somebody cares”
94. Asociația
Speranța – Suncuius
95. Asociația
Sprijin fără frontiere
96. Asociația „Sunt
frații noștri”
97. Asociația
umanitar misionară „Steaua Betleemului”
98. Asociația umanitară
„Ajutor pentru viață”
99. Asociația
umanitară cult fag – Făget
100. Asociația
Vestea bună
101. Biserica
baptistă Betel – Timișoara
102. Biserica
baptistă Marca
103. Biserica
Betania – Huedin
104. Biserica
creștină după Evanghelie din România
105. Biserica
penticostală Filadelfia – Bistrita
106. Biserica
penticostală Logos – Timișoara
107. Biserica
penticostală – Parhida
108. Casa Pâinii –
Iași
109. Centrul creștin
Vețel Lupeni
110. Centrul cultural misionar „Sf. Ioan Gură de Aur”
111. Centrul Emanuel Kids
112. Din Mâna Lui
113. Euro Education
Federation
114. Fundația
„Bucuria Speranței” – Oradea
115. Fundația
Agathos
116. Fundația Alfa
Omega
117. Fundația
Anastasie Crimca
118. Fundația Biblia
pentru Toți
119. Fundația C E L
E S T
120. Fundația Casa
Esterei
121. Fundația Casa
Speranței Timișoara
122. Fundația
creștină Ioan
123. Fundația EBHIS
-Sibiu
124. Fundația
Emanuel Betania
125. Fundația Estera
– Timisoara
126. Fundația
Filantropia Timisoara
127. Fundația
Herepeia
128. Fundația
Iochebed
129. Fundația
Misiunea Bethel Romania
130. Fundația Missio
Link Internațional
131. Fundația Peniel
132. Fundația social
umanitară Salem – Alba
133. Fundația Star
of Hope Romania
134. Fundația Tabara
creștină Bradatel
135. Fundația TC
Timișoara
136. Fundația
umanitară Beraca
137. Fundația
umanitară Chosen
138. Fundația
umanitară Efata
139. Genesis Life
140. Iași pentru
viață
141. Love Gives –
Dragostea Dăruiește
142. Asociația
Precious Life
143. Fundația My
Brother’s Keeper International
144. Radio Vocea
Evangheliei – Timișoara
ORGANIZAȚII INTERNAȚIONALE CARE SUSȚIN SCRISOAREA
DESCHISĂ:
1. Liberty Counsel (SUA)
2. Femina Europa
3. Federação Portuguesa pela Vida
(Federația Portugheză pentru Viață)
4. Pro Vita & Famiglia (Italia)
5. One of Us (Olanda)
6. Alliance for Life –
Serbia, Montenegro, Bosnia and Herzegovina
7. Alliance of Orthodox
Christian Women
8. Pro-Life Center,
Serbia
9. Center for the
Protection of Family, Serbia
10. Association Society and Values, Bulgaria
[1] Sperăm că mențiunea „120.000 de copii au fost abandonați în orfelinate în
timpul regimului comunist” este făcută de către autorii scrisorii pentru a
sublinia importanța adopției ca soluție pentru femeile ce nu-și doresc copii și
nicidecum pentru a sugera că, pentru cei 120.000 de copii, ar fi fost de
preferat să nu existe prin posibilitatea mamelor de a-i avorta.
[2] Fără a fi integrat scrisorii sau a fi indicată o
sursă pentru a putea fi consultat.
[3] Valorile, într-un stat cu o situație demografică dezastruoasă ca România,
ar trebui să susțină, fără excepție, creșterea natalității.
[4] „Modernizarea marilor sisteme publice, creșterea veniturilor,
stimularea natalității și protejarea categoriilor vulnerabile social sunt cele
patru direcții strategice prioritare.” – pg. 3, paragraful al optulea, din Programul de guvernare 2021 – 2024.
[5] „Statisticile indică faptul că până în 2050 România este în pericol
să aibă o populație de doar 15 milioane, din care o treime vor fi pensionari.
Anul 2020, marcat de criza de sănătate, este al 31-lea an în care sporul
natural este negativ.” – pg. 102, paragraful al șaselea, din Programul de
guvernare 2021 – 2024.
[7] 179 de state membre ale Organizației Națiunilor Unite.
[8] Programul de acțiune al Conferinței
Internaționale privind Populația și Dezvoltarea, Națiunile Unite, Cairo, 5-13 septembrie
1994.